a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00327A

Datum:

15-06-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin adverteerder reclame maakt voor de betaalde sms-dienst “De dag des doods”. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Check nu je levensverwachting”. Door een SMS met een geboortedatum te verzenden naar het in de televisiecommercial genoemde nummer, verschijnt een fictieve sterfdatum. In beeld ver­schijnen onder meer de woorden “Fun applicatie”.

 

De klacht

 

De televisiecommercial is zeer smakeloos en ongepast. De reclame is een ge­vaar voor pubers die kampen met een extreme identiteitscrisis en is om die reden een ge­vaar voor de geestelijke volksgezondheid. De reclame is voorts in strijd met de waarheid en appelleert aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

De klacht heeft betrekking op het product zelf en niet op een reclame-uiting. De Commissie is daarom niet bevoegd om over de klacht te oordelen. Subsidiair stelt adverteerder dat de gewraakte televisiecommercial niet meer wordt uitgezonden en dat de klacht moet worden afgewezen, omdat duidelijk is dat het om een “fun applicatie” gaat. De televisiecommercial is daarom niet in strijd met de fatsoensnormen en evenmin misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

a)  De Com­mis­sie is van oordeel dat de klacht in ieder geval mede betrekking heeft op de wijze waarop adverteerder in de televisiecommercial zijn product “De dag des doods” aan­prijst. De Commissie is derhalve bevoegd om over de klacht te oordelen.

 

b)  De Commissie stelt zich terughoudend op bij de beantwoording van de vraag of een re­cla­me-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen of met de goede ze­den dan wel of deze appelleert aan gevoelens van angst of bijgelovigheid, dit ge­let op het subjec­tieve ka­rakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Com­missie van oordeel dat het niet on­toelaatbaar moet worden geacht dat adverteerder op de onderhavige wijze recla­me maakt voor zijn product. Er worden in de televisiecommercial im­mers geen me­dedelingen gedaan of beel­den getoond die volgens de huidige maatschap­pe­lijke opvat­tingen als schokkend of anderszins als ontoelaatbaar moeten wor­den beschouwd. De Com­mis­sie heeft er overigens wel begrip voor dat de televisiecom­mercial niet door iedereen wordt ge­waardeerd, maar dit kan niet tot het oor­deel lei­den dat daarin de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden.

 

c)  Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de televisiecommercial voldoende duidelijk dat het daarin aangeprezen product niet serieus moet worden genomen. In de televisie­com­mercial is te zien hoe na het invullen van de geboortedatum de “sterfdag” wordt berekend, derhalve zonder rekening te houden met verdere persoon­lijke factoren. Dat adverteerder geen serieuze berekening preten­deert te geven, blijkt voorts uit de woorden “fun applicatie” die in de televisiecommercial duide­lijk te zien zijn. Gelet hierop kan de te­le­visiecommercial niet in strijd met de waarheid worden geacht. Evenmin kan onder deze om­standigheden de televisiecommercial als een serieus gevaar voor de geestelijke volksge­zond­heid worden beschouwd. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken