De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin adverteerder reclame maakt voor de betaalde sms-dienst “De dag des doods”. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Check nu je levensverwachting”. Door een SMS met een geboortedatum te verzenden naar het in de televisiecommercial genoemde nummer, verschijnt een fictieve sterfdatum. In beeld verschijnen onder meer de woorden “Fun applicatie”.
De klacht
De televisiecommercial is zeer smakeloos en ongepast. De reclame is een gevaar voor pubers die kampen met een extreme identiteitscrisis en is om die reden een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid. De reclame is voorts in strijd met de waarheid en appelleert aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De klacht heeft betrekking op het product zelf en niet op een reclame-uiting. De Commissie is daarom niet bevoegd om over de klacht te oordelen. Subsidiair stelt adverteerder dat de gewraakte televisiecommercial niet meer wordt uitgezonden en dat de klacht moet worden afgewezen, omdat duidelijk is dat het om een “fun applicatie” gaat. De televisiecommercial is daarom niet in strijd met de fatsoensnormen en evenmin misleidend.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie is van oordeel dat de klacht in ieder geval mede betrekking heeft op de wijze waarop adverteerder in de televisiecommercial zijn product “De dag des doods” aanprijst. De Commissie is derhalve bevoegd om over de klacht te oordelen.
b) De Commissie stelt zich terughoudend op bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen of met de goede zeden dan wel of deze appelleert aan gevoelens van angst of bijgelovigheid, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat het niet ontoelaatbaar moet worden geacht dat adverteerder op de onderhavige wijze reclame maakt voor zijn product. Er worden in de televisiecommercial immers geen mededelingen gedaan of beelden getoond die volgens de huidige maatschappelijke opvattingen als schokkend of anderszins als ontoelaatbaar moeten worden beschouwd. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de televisiecommercial niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dit kan niet tot het oordeel leiden dat daarin de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden.
c) Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de televisiecommercial voldoende duidelijk dat het daarin aangeprezen product niet serieus moet worden genomen. In de televisiecommercial is te zien hoe na het invullen van de geboortedatum de “sterfdag” wordt berekend, derhalve zonder rekening te houden met verdere persoonlijke factoren. Dat adverteerder geen serieuze berekening pretendeert te geven, blijkt voorts uit de woorden “fun applicatie” die in de televisiecommercial duidelijk te zien zijn. Gelet hierop kan de televisiecommercial niet in strijd met de waarheid worden geacht. Evenmin kan onder deze omstandigheden de televisiecommercial als een serieus gevaar voor de geestelijke volksgezondheid worden beschouwd. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.