a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2016/00522

Datum:

01-08-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een post, gezien op 11 april 2016, op www.facebook.com/Wijnvoordeel”.

Daarin staat onder:  “Wie zou het hier echt mee eens zijn?”

Omdenken, daar houden wij van!”, met daarachter de afbeelding van een “smilely”:  

“Wine is like

    Duct tape

       It fixes

  everything!”.

Onderaan de uiting staat:

“wijnvoordeel.nl” en -in een kader- “sodeknetter wat voordelig”.  .

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting staat:

“Wine is like

    Duct tape

       It fixes

  everything!”.

Gelet hierop vindt klaagster de uiting in strijd met artikel 6 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA). Volgens deze bepaling mag reclame voor alcoholhoudende drank niet wijzen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank, noch verwijzen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van die drank of suggereren dat de consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Helaas heeft adverteerder weer diverse klachten ontvangen, waaronder klachten in dit dossier en in de dossiers 2016/00519, 2016/00520 en 2016/00521. Tot op heden heeft adverteerder steeds verweer gevoerd tegen de verschillende aantijgingen, maar het aantal klachten neemt buitenproportionele vormen aan. Zoals in verweren in eerdere dossiers meegedeeld, is er sprake van een klopjacht op online wijnwinkels. De traditionele handel kijkt met afgunst naar de groei van wijnwebsites en zet alles op alles om deze groei te frustreren. Het doel van de RvA, namelijk verantwoorde alcoholconsumptie, is hierbij volledig uit het oog verloren.

Voor adverteerder is inmiddels duidelijk dat de RvA niet (meer) werkt. Deze sterk verouderde code is opgesteld door de traditionele vakhandel en wordt misbruikt om online wijnwinkels “te traineren”. Adverteerder wordt in deze overtuiging gesterkt door het feit dat zij actief is in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Tsjechië. Adverteerder werkt met een centrale marketingafdeling. De uitingen van adverteerder zijn in alle landen hetzelfde. Buiten Nederland heeft adverteerder nog nooit een klacht ontvangen.

Adverteerder streeft nog steeds naar verantwoorde alcoholconsumptie en zal wat dat betreft haar verantwoordelijkheid blijven nemen. Zij heeft echter besloten om niet meer te reageren op klachten die niet als doel hebben het bevorderen van verantwoord omgaan met alcohol. De tijd die adverteerder hiermee bespaart, zal worden gebruikt voor een pleidooi in de richting van de politiek om de verouderde, niet werkende zelfregulering om te zetten in duidelijke wetgeving.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat voor de behandeling van de onderhavige klacht niet van belang is dat -in andere dossiers- meer klachten tegen reclame van adverteerder zijn ingediend.

In de bestreden uiting staat:

“Wine is like

    Duct tape

       It fixes

  everything!”.

Naar het oordeel van de Commissie wordt door deze tekst gesuggereerd dat wijn alles in orde brengt. Gelet hierop acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 6 RvA, meer in het bijzonder met artikel 6 lid 2, waarin staat dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag verwijzen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het nuttigen van alcoholhoudende drank.

Het standpunt van adverteerder dat de RvA niet (meer) werkt, doet niet af aan bovenstaand oordeel.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 6 RvA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken