a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2017/00427

Datum:

26-07-2017

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uitingen

Het betreft de wijze van aanbieden van ‘Nutrilon Standaard 1 Sachets’ respectievelijk ‘Nutrilon H.A. 1 Sachets’, ‘Nutrilon Standaard 1’, ‘Nutrilon Forte 1’, ‘Nutrilon Omneo-Comfort 1’, ‘Nutrilon H.A. 1’ en ‘Nutrilon A.R. 1’ in de webshop van Kruidvat (www.kruidvat.nl).

 

De klacht

Foodwatch stelt dat uit onderzoek door haar is gebleken dat in de webshop van Kruidvat de wettelijk vastgelegde bepalingen voor etikettering van volledige zuigelingenvoedingen ten aanzien van Nutrilon niet worden nageleefd. Dit is onwettig, oneerlijk en misleidend. Foodwatch licht dit, samengevat, als volgt toe. Foodwatch wijst op het belang van het geven van borstvoeding en noemt maatregelen op overheidsniveau die het geven van borstvoeding bevorderen. Indien ‘kunstvoeding’ nodig is, dient het juiste gebruik daarvan gewaarborgd te zijn volgens de regelgeving die geldt voor zuigelingenvoeding. De regels voor etikettering van zuigelingenvoeding liggen vast in de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007, die verwijst naar Richtlijn 2006/141/EG inzake volledige zuigelingenvoeding. Alhoewel de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007 op 20 juli 2016 is vervallen in verband met het intrekken van Richtlijn 2006/141, en deze regeling is vervangen door het Warenwetbesluit bijzondere voeding 2016, gelden tot 22 februari 2020 op grond van artikel 3 lid 2 van het Warenwetbesluit bijzondere voeding 2016 nog de in de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007 vastgelegde voorschriften. Artikel 14 van Verordening 1169/2011, die ziet op verkoop op afstand zoals het geval is bij webwinkels van supermarkten, bepaalt dat de verplichte voedselinformatie beschikbaar moet zijn voordat de aankoop plaatsvindt. Deze informatie moet worden vermeld op het materiaal dat dient ter ondersteuning van de verkoop op afstand dan wel via andere passende en duidelijk aangegeven middelen te worden verstrekt. De Reclame Code Commissie is op grond van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) bevoegd te oordelen over het aanbieden van producten in een webshop, zoals blijkt uit eerdere uitspraken. De klacht betreft specifiek het niet of niet op juiste wijze vermelden van bepaalde, op grond van artikel 13 lid 1 en lid 4 van Richtlijn 2006/141/EG voorgeschreven mededelingen (verplichte voedselinformatie). Hierop zal in het oordeel specifiek worden ingegaan.

 

Het verweer van Kruidvat

Kruidvat verwijst naar Nutricia die volgens haar de teksten heeft aangeleverd waartegen Foodwatch in deze procedure bezwaar maakt. Kruidvat stelt op deze teksten geen invloed te hebben. Daarnaast stelt Kruidvat dat de stellingen en constateringen van Foodwatch “niet op de Reclame Code van toepassing zijn”. De stellingen van Foodwatch gaan over het niet naleven van de wet. De uitspraken waarnaar Foodwatch verwijst zijn verder niet relevant.

 

Het verweer van Nutricia

Dit wordt als volgt samengevat. Nutricia onderschrijft volledig dat borstvoeding de meest geschikte voeding voor een baby is. Nutricia voert een strikt beleid bij het maken van reclame voor volledige zuigelingenvoeding. Zij conformeert zich aan de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007, gebaseerd op richtlijn 2006/141/EG, en aan de EU Regulation on Nutrition and Health Claims 1924/2006. Daarnaast hanteert Nutricia aanvullende interne richtlijnen en conformeert zij zich als lid van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) aan de Gedragscode reclame zuigelingenvoeding, die sinds juli 2016 van kracht is. Nutricia laat haar etiketten, websites en andere productuitingen preventief toetsen aan deze Gedragscode door de Keuringsraad KOAG/KAG. In de Gedragscode is duidelijk opgenomen dat de presentatie van zuigelingenvoeding in een webshop gepaard moet gaan met een afbeelding van de verpakking én alle informatie die op het desbetreffende etiket staat. De VNFKD heeft onlangs haar Gedragscode reclame zuigelíngenvoeding als Bijzondere Reclame Code aangemeld bij de Reclame Code Commissie. Daarmee wordt de Gedragscode in de nabije toekomst voor elke aanbieder van zuigelingenvoeding bindend. Nutricia betreurt het dat de informatie over enkele via de webshop Kruidvat.nl aangeboden producten niet volledig is. Nutricia zal de aanbieders van Nutrilon zuigelingenvoeding in een webshop attenderen op de verplichting om alle informatie die zichtbaar is op een etiket, ook bij een aanbod via de webshop zichtbaar te maken. Nutricia zal hiervoor, indien gewenst, de benodigde informatie aanleveren. Nutricia acht het echter de primaire verantwoordelijkheid van de webshop om zorg te dragen voor het presenteren van correcte en volledige informatie over de door Kruidvat aangeboden producten.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht ziet op de wijze waarop volledige zuigelingenvoeding in de webshop van Kruidvat te koop is aangeboden. Daarbij is volgens Foodwatch ten aanzien van diverse producten niet voldaan aan wettelijke informatievoorschriften. Naar aanleiding van het verweer van Kruidvat dat de stellingen en constateringen van Foodwatch “niet op de Reclame Code van toepassing zijn”, hetgeen kan worden opgevat als een beroep op onbevoegdheid van de Reclame Code Commissie, oordeelt de voorzitter als volgt.

2)  De bevoegdheid van de Reclame Code Commissie dient te worden vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in artikel 1 NRC. Het aanbieden van de onderhavige producten geschiedt op een website waarbij (de informatie van) het etiket van een product wordt getoond. De klacht betreft in feite ook de etikettering. Ingevolge artikel 1 NRC gelden etiketten als een vorm van reclame waarover de Reclame Code Commissie bevoegd is te beslissen. Dit is immers een uiting die als een vorm van reclame is benoemd. De voorzitter is derhalve bevoegd om te beoordelen of etiketten van volledige zuigelingenvoeding aan de wettelijke informatievoorschriften voldoen. Nu de klacht luidt dat niet aan de wettelijk voorgeschreven informatie-eisen voor etikettering is voldaan en de toetsing hiervan onder de reikwijdte van artikel 1 NRC valt, zal de voorzitter vervolgens beoordelen of de uitingen in overeenstemming zijn met de wet als bedoeld in artikel 2 NRC.

3)  Foodwatch verwijst naar de etiketteringsvoorschriften als vermeld in artikel 13 leden 1 en 4 van Richtlijn 2006/141/EG. Deze voorschriften zijn door middel van een verwijzing geïmplementeerd in artikel 2 van de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007. Deze regeling is op 20 juli 2016 vervallen, maar de voor deze zaak relevante bepalingen blijven krachtens artikel 3 lid 2 van het Warenwetbesluit bijzondere voeding 2016 van toepassing tot het moment dat de gedelegeerde handelingen die zijn vastgesteld krachtens artikel 11 lid 1 van verordening (EU) 609/2013, van toepassing zijn. Nu deze handelingen nog niet van toepassing zijn, zal de voorzitter toetsen aan de door Foodwatch genoemde etiketteringsvoorschriften. Deze voorschriften, die bepaalde voedselinformatie voor volledige zuigelingenvoeding verplicht stellen, gelden ook bij een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand. Krachtens artikel 14 van Verordening 1169/2011 dient immers, voor zover hier van belang, bij verkoop op afstand de verplichte voedselinformatie beschikbaar te zijn voordat de aankoop plaatsvindt. Deze informatie dient verder op duidelijke wijze te worden verstrekt.

4)  De verplichte voedselinformatie betreft, voor zover in verband met de klacht relevant:
a)  een vermelding dat het product specifiek geschikt is om te worden gebruikt als voeding voor zuigelingen vanaf de geboorte, wanneer zij geen borstvoeding krijgen (artikel 13 lid 1 aanhef en onder a Richtlijn 2006/141/EG);
b)  de beschikbare energiewaarde, uitgedrukt in kJ en kcal, en het gehalte aan eiwitten, koolhydraten en vetten, uitgedrukt in een getal, per 100 ml gebruiksklaar product (artikel 13 lid 1 aanhef en onder c Richtlijn 2006/141/EG);
c)  de gemiddelde hoeveelheid van elk mineraal dat en elke vitamine die in de bijlagen bij Richtlijn 2006/141/EG zijn vermeld, en, indien van toepassing, van choline, inositol en carnitine, uitgedrukt in een getal, per 100 ml gebruiksklaar product (artikel 13 lid 1 aanhef en onder d Richtlijn 2006/141/EG);
d)  een gebruiksaanwijzing voor de juiste bereiding, bewaring en verwijdering van het product en een waarschuwing dat aan onjuiste bereiding en bewaring risico’s voor de gezondheid zijn verbonden (artikel 13 lid 1 aanhef en onder e Richtlijn 2006/141/EG);
e)  het woord „Belangrijk” of gelijkwaardige aanduiding, gevolgd door de mededeling dat: 1) borstvoeding te verkiezen is en 2) het product alleen dient te worden gebruikt op advies van onafhankelijke deskundigen op het gebied van geneeskunde, voeding of farmaceutische wetenschap of van personen die beroepsmatig verantwoordelijk zijn voor de zorg voor moeder en kind (artikel 13 lid 4 Richtlijn 2006/141/EG).

5)  Met betrekking tot de verschillende producten waarop de bestreden uitingen betrekking hebben, heeft Foodwatch onweersproken gesteld dat de volgende in onderdeel 4) bedoelde verplichte voedselinformatie niet of niet correct in de uitingen is weergegeven:

  • Nutrilon Standaard 1 Sachets: de informatie als bedoeld sub d en e
  • Nutrilon H.A. 1 Sachets: de informatie als bedoeld sub d en e
  • Nutrilon Standaard 1: de informatie als bedoeld sub e
  • Nutrilon Forte 1: de informatie als bedoeld sub d en e
  • Nutrilon Omneo-Comfort 1: de informatie als bedoeld sub e
  • Nutrilon H.A. 1: de informatie als bedoeld sub e
  • Nutrilon A.R. 1: de informatie als bedoeld sub d en e.

In zoverre voldoen de uitingen niet aan de wettelijke voorschriften en heeft Kruidvat daardoor gehandeld in strijd met artikel 2 NRC. De voorzitter acht Nutricia mede verantwoordelijk voor deze overtreding. Kruidvat heeft immers gesteld dat Nutricia de informatie heeft aangeleverd die op de onderhavige website over voormelde producten is gepubliceerd. Uit hetgeen Nutricia stelt, volgt dat zij bereid is de juiste informatie aan te leveren en dat zij Kruidvat zal attenderen op de verplichting om die informatie via de webshop zichtbaar te maken. Gelet hierop zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze producten als de onderhavige op de website aan te bieden, worden gedaan voor zover nodig. Bij deze uitkomst komt geen belang meer toe aan de vraag of ook in strijd met andere bepalingen van de NRC is gehandeld.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de bestreden uitingen op de website van Kruidvat in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC wegens het niet of niet correct vermelden van de onder 5) bedoelde informatie ten aanzien van de daar genoemde producten. De voorzitter beveelt, voor zover nodig, Kruidvat en Nutricia aan om in uitingen als de onderhavige de wettelijk verplichte informatie voor volledige zuigelingenvoeding voortaan juist en volledig te vermelden.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken