a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2024/00472

Datum:

28-10-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een pagina (https://livezoku.com/amsterdaml/offers/have-an-iced-stay/) op de website van adverteerder voor zover daar voor de klacht relevant het volgende staat:

“Have An Iced Stay

Use Code: COOLBEANS

Deze zomer versla je de hitte bij Zoku Amsterdam, waar je koel blijft en cafeïne krijgt met eindeloze ijskoffie. Zo brouwen wij de perfecte vakantie!

Wat is inbegrepen?

(…)

• Onbeperkt Ijskoffie: Geef je zomerse avonturen energie en blijf koel met een eindeloze voorraad* ijskoffie.

(…)

*Maximaal 4 ijskoffies per dag— we willen niet dat je stuitert! Promotie geldig voor verblijven van 13-06-2024 tot 08-09-2024 voor een maximum van 27 nachten. Tarieven zijn incl. BTW en excl. toeristenbelasting.”

Samenvatting van de klacht

Op de website van adverteerder staat dat het aanbod “onbeperkte” ijskoffie omvat en dat sprake is van “een eindeloze voorraad”. De asterisk in het aanbod verwijst echter naar een kleine lettertjeswaarschuwing die aangeeft dat het om maximaal 4 koppen ijskoffie per dag gaat. Volgens  adverteerder is dit om te voorkomen dat klanten te veel cafeïne binnenkrijgen (“we willen niet dat je van de muren stuitert!”). Volgens klager kan dit makkelijk voorkomen worden door te vermelden dat het aanbod ziet op 4 gewone koppen ijskoffie, waarna men vervolgens cafeïnevrije koffie krijgt. De uiting is dan ook misleidend wat betreft het gebruik van de woorden ‘onbeperkt’ en ‘eindeloze voorraad’.

Samenvatting van het verweer

De betreffende reclame is niet misleidend aangezien het hier duidelijk een advertentie betreft die niet letterlijk moet worden genomen. Daarbij wordt heel helder en direct in de uiting vermeld dat het aanbod 4 ijskoffie’s omvat. Een normaal geïnformeerde, redelijk voorzichtige en oplettende gemiddelde consument kan lezen dat het aanbod geen ‘eindeloze’ koffie omvat. Als een consument in de praktijk echter een extra kop koffie zou willen, zou dit tevens mogelijk zijn. De gebruikelijke legitieme reclamepraktijk is het doen van uitspraken die niet letterlijk moeten worden genomen. Daarnaast mag een bedrijf volgens artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code niet aanmoedigen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid. Eindeloze koffie zou, indien letterlijk genomen, schadelijk zijn voor de gezondheid, hetgeen uiteraard niet de bedoeling is. Volgens adverteerder is de betreffende reclame inmiddels offline, aangezien het een zomeractie betrof.

Het oordeel van de voorzitter 

1. Volgens klager is de bestreden uiting misleidend omdat het niet daadwerkelijk om een “onbeperkt” aanbod voor een “eindeloze voorraad” ijskoffie gaat maar het aanbod beperkt is tot 4 koppen ijskoffie per dag.

2. Vooropgesteld dient te worden dat, anders dan klager stelt, bij dergelijke, absoluut geformuleerde acties uitzonderingen mogelijk zijn. Omdat de gemiddelde consument uitzonderingen bij een dergelijke actie echter niet zal verwachten, worden aan de informatieplicht ten aanzien van eventuele uitzonderingen of beperkingen hoge eisen gesteld en dient de consument op een adequate, niet-dubbelzinnige wijze op deze uitzonderingen of beperkingen gewezen te worden. Daarvan is in dit geval sprake. In de bestreden uiting staat achter het woord “eindeloze voorraad” een asterisk opgenomen. Deze asterisk verwijst naar de tekst met daarin zowel de beperking van het aanbod als de overige actievoorwaarden. Deze tekst staat vrijwel direct, in hetzelfde lettertype en even groot geschreven, onder het betreffende aanbod, waardoor de gemiddelde consument in één oogopslag hiervan kennis kan nemen. De beperking van het aanbod zal de gemiddelde consument zodoende niet ontgaan. Hetgeen klager stelt kan daarom niet tot het oordeel leiden dat sprake is van misleidende reclame. Er wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken