De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin een jonge vrouw, met steeds een andere “look”, ontbijt met Special K ontbijtgranen.
Gezegd wordt:
“Het is best moeilijk om op je lijn te letten als je niet kunt afwisselen. Daarom zorgt Special K voor 6 heerlijke varianten. Want wij vrouwen, wij willen nu eenmaal afwisselen om er goed uit te zien. Special K nu in 6 heerlijke varianten”.
De klacht
Klaagster maakt er bezwaar tegen dat het product Special K ontbijtgranen wordt aangeprezen als noodzakelijk dan wel gewenst voor een gezond gewicht. Er wordt een veel te dun, heel jong meisje getoond, dat kennelijk nog dunner moet worden. Gezien de veelvoorkomende eetproblemen bij meisjes in de tienerleeftijd en zelfs jonger, druist de reclame in tegen de goede smaak en het fatsoen en levert deze gevaar op voor de gezondheid van jonge meisjes.
Het verweer
De actrice in de spot is 24 jaar oud en heeft een BMI van 19 oftewel een goed gewicht. Ze let op haar lijn en een belangrijk onderdeel daarvan is een dagelijks ontbijt met Special K.
Blijkens wetenschappelijk onderzoek is ontbijten belangrijk. Er is een relatie tussen ontbijten en een gezond lichaamsgewicht. Mensen die ontbijten hebben een beter lichaamsgewicht en een betere voedingsstoffeninname dan zij die dat niet doen. Dit geldt nog sterker voor degenen die ontbijten met ontbijtgranen.
De mondelinge behandeling
Mevrouw Battenberg licht het standpunt van adverteerder nader toe. Zij wijst er onder meer op dat een BMI van 18 tot 25 gezond is, terwijl een BMI boven 25 op overgewicht duidt.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat in de uiting een te dunne hoofdpersoon ten voorbeeld wordt gesteld, hetgeen gevaar zou kunnen opleveren voor de gezondheid van (jonge) meisjes.
De getoonde dame -naar adverteerder heeft meegedeeld een 24-jarige actrice met een gezonde Body Mass Index (BMI)- is slank en let -gezien de tekst van de reclame- kennelijk op haar lijn, maar de beelden en de tekst van de reclame zijn niet van dien aard dat aannemelijk is dat de onderhavige reclame, waarin de nadruk ligt op gevarieerd ontbijten met Special K ontbijtgranen, zal aanzetten tot het op onverantwoorde wijze verliezen van lichaamsgewicht.
Gelet daarop wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.