De bestreden uiting
Het betreft een radio-commercial waarin wordt gezegd:
“Royal Canin is zo gezond voor kat en hond dat u voortaan korting krijgt van de grootste huisdierverzekeraar Proteq Dier en Zorg. Geef uw pup of kitten Royal Canin en ontvang 25% van de jaarpremie terug. Kijk op gezondheidverzekerd.nl”.
De klacht
De klacht luidt – samengevat – als volgt.
De 25% korting op de verzekeringspremie blijkt uitsluitend te gelden voor nieuwe klanten van Proteq Dier en Zorg die een puppy of een kitten hebben of aanschaffen en Royal Canin gaan gebruiken. Voorts krijgen deze klanten na het eerste jaar standaard 10% korting op hun premie. Klaagster voelt zich, als vaste klant van Proteq, die ook nog jaren Royal Canin gebruikt, benadeeld. Zij acht de reclame misleidend.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken. Voor zover relevant voert adverteerder, mede namens de verzekeraar Proteq Dier & Zorg, aan dat in de uiting duidelijk wordt meegedeeld dat de premiekorting die gekoppeld is aan ‘Gezondheid Verzekerd’ uitsluitend geldt voor pups en kittens. Bovendien wordt verwezen naar de website www.gezondheidverzekerd.nl. Adverteerder is van mening dat de uiting niet misleidend is.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie kan de gemiddelde consument uit de commercial niet, althans onvoldoende opmaken dat de verzekering uitsluitend geldt voor nieuw verzekerde pups en kittens. Weliswaar wordt in de commercial gesproken over ‘uw pup of kitten’, maar hieruit blijkt nog niet dat de aanbieding uitsluitend geldt voor bezitters van een pup of kitten die nog geen verzekering hebben afgesloten. Het woord ‘voortaan’ lijkt er bovendien eerder op te wijzen dat de korting geldt voor personen die reeds een verzekering hebben afgesloten.
Ook met betrekking tot het feit dat men, naar klaagster stelt, na het eerste jaar nog maar 10% korting krijgt, wordt in de commercial niets gezegd.
De enkele verwijzing naar de website acht de Commissie in dit kader onvoldoende.
De Commissie is van oordeel de gemiddelde consument deze informatie nodig heeft om een goed geïnformeerd besluit te nemen om, naar aanleiding van de uiting, al dan niet over te gaan tot het kopen van de bewuste diervoeding en/of het een verzekering af te sluiten bij Proteq Dier en Zorg.
Gelet op het voorgaande is sprake van een omissie dan wel het te laat verstrekken van essentiële informatie in de zin van artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu voorts de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen, is de reclame op dit punt misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.