De bestreden reclame-uiting
Het betreft een flyer in de krant met onder meer de tekst:
“Hoe Fit is Emmeloord?
Nationaal onderzoek in het kader van het initiatief Hoe fit is Nederland”
De folder roept testpersonen op om zich aan te melden voor een persoonlijk beweegprogramma, waarin tijdens een periode van vijf weken moet worden bevestigd dat regelmatig trainen leidt tot significante verbeteringen van gezondheid en welzijn.
Daarbij wordt vermeld wat het onderzoek inhoudt en dat deelnemers een bijdrage van €49 dienen te betalen voor de inzet van personeel en apparatuur.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat ten onrechte wordt beweerd dat het om een (wetenschappelijk) onderzoek gaat, terwijl de bewoording in de folder erop duidt dat het gaat om een (gepersonaliseerd) trainingsprogramma. Klager acht de uiting daarom misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
De bewering dat het gaat om een fitheidsonderzoek wordt toegelicht door verweerder en niet tegengesproken door de inhoud van de uiting. Het enkele feit dat onderzoek wordt verricht aan de hand van een gepersonaliseerd trainingsonderzoek waarvoor een bijdrage van de deelnemers wordt gevraagd, is onvoldoende reden om anders te concluderen. Nu de inhoud van het onderzoek en de verlangde bijdrage van de deelnemers voldoende duidelijk in de uiting worden vermeld, en niet is gebleken dat deze informatie onjuist is, kan de uiting niet worden beoordeeld als misleidend.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.