De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting waarin onder de aanhef: “Bye Bye Wifi
Giga veel data
Retesnel 4G
KPN netwerk”
een Hi Medium 4G 1 GB abonnement wordt aangeboden in combinatie met een iPhone 4 8GB”.
De klacht
Van de reclame-uiting gaat de suggestie uit dat men met het aangeprezen abonnement voor de Apple iPhone 4 gebruik kan maken van “retesnel 4G”. De iPhone 4 ondersteunt echter geen 4G-netwerken. Gelet hierop is het misleidend om in de uiting zo uitdrukkelijk melding te maken van 4G.
Het verweer
In de uiting wordt 4G vermeld omdat adverteerders abonnementen al over 4G beschikken en dit in de naam van het abonnement is verwerkt. Als de klant een 4G-abonnement afsluit, heeft hij hiermee toegang tot het 4G-netwerk van adverteerder. Het toestel ondersteunt deze netwerkvariant echter niet, maar als men de sim-kaart in een ander toestel stopt, kan direct van dit netwerk met de daarbij behorende snelheden gebruik worden gemaakt. Alle verkoopkanalen van adverteerder zijn hierover geïnformeerd. Adverteerder heeft begrip voor klagers bezwaar en vanaf 1 oktober 2013 wordt niet meer op deze wijze reclame gemaakt.
Het oordeel van de Commissie
Nu men bij het aangeprezen 4G-abonnement een iPhone 4 8GB krijgt en daarbij “retesnel 4G” in het vooruitzicht wordt gesteld, wordt de indruk gewekt dat dit toestel de mogelijkheid biedt om daarvan gebruik te maken. Nu dit, naar adverteerder heeft erkend, niet het geval is, is de Commissie van oordeel dat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie bevat ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
Gelet op het vorenstaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
In hetgeen adverteerder bij verweer heeft aangevoerd, ziet de Commissie aanleiding een aanbeveling te doen “voor zover nog nodig”.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.