a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Dossiernr:

2022/00169

Datum:

01-06-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting van Uber Eats, waarin onder meer staat:

“Hoe het werkt*

Download de gratis Uber Eats-app
Kies uit honderden restaurant, afhankelijk van je locatie
Voer promocode UBER2022 in bij het afrekenen en krijg €10 korting op je eerste drie bestellingen

Eet smakelijk! Uber Eats”

In een kleiner lettertype staan voorwaarden genoemd.

 

De samenvatting van de klacht

Uber Eats belooft in de uiting €30 korting op maaltijdbestellingen voor nieuwe gebruikers. De vriendin van klager is een nieuwe gebruiker en heeft de Uber Eats app geïnstalleerd en de promotiecode ingevuld, waarna wordt aangegeven dat de €30 korting geactiveerd is. Vervolgens heeft zij haar betaalgegevens geregistreerd en haar bestelling samengesteld bij een van de restaurants aangesloten bij Uber Eats. Uiteindelijk ontving zij bij het afrekenen een kort berichtje dat de promotiecode niet geldig is en dat de code moet worden verwijderd om de bestelling te kunnen plaatsen (tegen de volle prijs).

 

De samenvatting van het verweer

De voorwaarden van de actie staan onderaan de aanbieding en luiden als volgt: “Promocode is geldig t/m 30/04/2022 op je eerste drie bestellingen met een minimale bestelwaarde van 15 EUR. Kan niet worden gecombineerd met alcoholische items of andere promoties en is alleen voor nieuwe gebruikers.”

Nu adverteerder enkel de gegevens van klager heeft ontvangen en niet de gegevens van het account van zijn vriendin (waar de promotiecode is toegepast), is adverteerder niet in staat om na te gaan wat er in dit specifieke geval gebeurd kan zijn. Adverteerder ontvangt graag alsnog de account details van het account waarmee de promotiecode is toegepast. Adverteerder heeft ook contact gezocht met klager en gevraagd om deze account details te delen.

Naar aanleiding van de klacht heeft adverteerder een intern onderzoek gestart. In zijn algemeenheid heeft adverteerder geen problemen gevonden met de toepassing van de promotiecode.

 

Repliek

De gevraagde accountgegevens zijn doorgestuurd aan adverteerder. Klager verneemt graag waarom de beloofde korting door adverteerder is geweigerd, nadat zij in ruil daarvoor de betaal- en klantgegevens van de vriendin van klager al had ontvangen.

 

Dupliek

Er zijn bepaalde voorwaarden verbonden aan een succesvolle toepassing van de kortingscode. Adverteerder heeft niet kunnen achterhalen waarom de code niet werkte bij het account van de vriendin van klager. Zij had inderdaad nog nooit een bestelling geplaatst, maar Uber Eats heeft niet kunnen achterhalen of er aan één van de andere voorwaarden niet is voldaan.

Adverteerder heeft geen problemen ondervonden met de toepassing van de promotiecode in het algemeen. De promotiecode is inmiddels al door meer dan 12.000 nieuwe gebruikers succesvol toegepast en zij ziet dan ook geen aanleiding om te concluderen dat er in strijd met de Nederlandse Reclame Code is gehandeld. Adverteerder begrijpt dat de vriendin van klager wel gebruik had willen maken van de promotiecode en derhalve heeft adverteerder haar een compensatie aangeboden.

 

Aanvullende reactie van klager

Er is geen screenshot beschikbaar van de weigering door Uber Eats om de kortingscode toe te passen. De actie is niet meer beschikbaar dus de weigering kan niet meer gereproduceerd worden. Volgens klager is dit een nadeel van de technologie:  “men kan sier maken met toezegging van gigakorting en daarmee alle consumentgegevens verzamelen, vervolgens onterecht in een (significant?) deel van de gevallen na het ontvangen van de klantgegevens alsnog de korting weigeren, en zich daarna in het zeldzame geval dat iemand daarover een klacht indient verschuilen achter een mysterieuze ‘storing’, en een bewering dat het echt bij niemand anders gebeurt”. Zonder wettelijk verplichte transparantie van de in een online kortingsactie gebruikte toekenningsalgoritmes heeft een partij volledige discretie om te sjoemelen met de daadwerkelijke toekenning van een korting zonder dat iemand dit ooit zal kunnen bewijzen, aldus klager.

 

Het oordeel van de voorzitter

Niet is gebleken om welke reden de vriendin van klager geen gebruik heeft kunnen maken van de aangeprezen promotiecode. De voorzitter ziet in hetgeen partijen hebben gesteld in ieder geval geen aanleiding om aan te nemen dat adverteerder in het algemeen de beloofde korting niet geeft. Daar komt bij dat de voorzitter bij gebrek aan informatie daarover niet kan controleren of bij de bestelling voldaan is aan alle actievoorwaarden. Het enkele feit dat de vriendin van klager om niet te verklaren redenen geen korting heeft gekregen, kan niet tot het oordeel leiden dat de reclame-uiting, die een groot bereik heeft gehad en die niet tot andere klachten heeft geleid, onjuist of misleidend is. Om die reden wordt de klacht afgewezen.

 

De beslissing

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken