De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
a. een radio reclame waarvan de tekst luidt:
“Suzuki is 100 jaar en ù krijgt de cadeaus,
zoals nu, bij elke nieuwe Suzuki een gigantische LG flatscreen TV van 37 inch, dat is bijna 100cm, helemaal cadeau. Natuurlijk zijn er actiemodellen met heel veel voordeel en accessoires van 100 euro die natuurlijk heel veel meer waard zijn. Nu tijdelijk bij elke Suzuki een LG flatscreen cadeau. Deze voorwaarde geldt ook als u nu alvast een nieuwe auto bestelt. Vraag de dealer naar de voorwaarden”. en
b. een televisie-reclame waarin onder meer het volgende wordt gezegd:
“’Suzuki is jarig en u krijgt de cadeaus
(…) En bij elke nieuwe Suzuki krijgt u tijdelijk deze gigantische LG flatscreen TV cadeau
(…) Deze LG flatscreen TV cadeau bij elke nieuwe Suzuki”
Tot slot verschijnt de volgende tekst in beeld: “Vraag de Suzuki dealer naar de voorwaarden.”
De klacht
Klagers bezwaar luidt, kort samengevat, dat hij een nieuwe Suzuki Swift wilde kopen, en daartoe naar verschillende garages ging, maar bij twee garages voor de televisie
€ 200,- zou moeten betalen. Anders dan in de uitingen wordt gezegd, krijgt men bij aanschaf van een nieuwe Suzuki derhalve geen LG flatscreen TV cadeau.
Het verweer
Bij elke officiële Suzuki-dealer krijgt men de bewuste LG flatscreen cadeau. Klager heeft zich tot een universeel, zelfstandig opererend dealerbedrijf gewend, en op een dergelijk bedrijf kan adverteerder geen invloed uitoefenen.
De repliek
Klager handhaaft zijn bezwaar.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de radio- en de televisiereclame overweegt de Commissie dat daarin verschillende malen wordt gezegd dat, degene die nu een nieuwe Suzuki koopt, een LG flatscreen televisie cadeau krijgt. Voorwaarde om van deze actie gebruik te kunnen maken, is echter -naar adverteerder stelt- dat men de Suzuki bij een Suzuki-dealer koopt. Adverteerder doet een beroep op het feit dat in de radiocommercial tot slot wordt gezegd: “Vraag de dealer naar de voorwaarden”, maar voor een dergelijke essentiële beperkende voorwaarde kan adverteerder zich niet met succes op deze mededeling beroepen.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de televisiereclame, waarin de tekst “Vraag de dealer naar de voorwaarden” aan het eind van de uiting in beeld verschijnt.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, te laat verstrekt als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.