De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen:
Een advertentie op Marktplaats van Bebo Parket waarin, zover hier van belang, de volgende tekst staat:
“Deze week hebben wij bij Bebo Parket een gigantische fabrieksleegverkoop met kortingen tot wel 75% op vele laminaat en houten vloeren! U profiteert deze week van ons groothandelsprijzen excl. btw en al onze aanbiedingen zijn i.c.m. met ondervloer en plinten.
BESTEL DEZE WEEK EN SLA UW SLAG!
Website
Hiernaast is een grote banner met gele en rode kleuren afgebeeld met daarin een waarschuwingsbord met pictogram van een uitroepteken gevolgd door onder meer de volgende tekst in rode hoofdletters:
“Let op!
Alleen deze week leegverkoop van alle:
Laminaat
Pvc vloeren
Houten vloeren
Visgraat vloeren”.
De website van Bebo Parket voor zover daarop in een rode banner de volgende tekst te zien is:
“Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop”.
Hierna wordt de week van 18 tot en met 23 september genoemd.
De website van Bebo Parket voor zover daarop in een rode banner de volgende tekst te zien is:
“Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop”. (…)
Hierna wordt de week van 25 tot en met 30 september genoemd.
Een kopie van de door klager overgelegde uitingen is aan deze beslissing gehecht.
Samenvatting van de klacht
Adverteerder maakt onder meer via Marktplaats en haar eigen website reclame met “deze week een totale fabrieksleegverkoop!”. Volgens klager zijn deze uitingen in de praktijk niet waar, omdat adverteerder de dagen op haar website iedere week aanpast naar de dagen van de komende week. Klager heeft de showroom meermaals bezocht en hierbij bleek alleen het reguliere assortiment aanwezig met het standaard kortingspercentage dat altijd wordt gegeven. De reclame-uitingen zijn misleidend, aldus klager.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder heeft inderdaad meerdere weken per jaar leegverkoop. De voorraad wordt namelijk door de tijd heen aangevuld. Adverteerder heeft geen vast compleet assortiment, maar werkt veelal met (rest-)partijen, waarvoor geldt op=op. Hierdoor wisselt het assortiment in overeenstemming met de voorraad die op dat moment beschikbaar is. Alle producten uit de advertenties zijn aanwezig in de winkel.
Samenvatting van de beslissing van de voorzitter van 22 december 2023
De voorzitter heeft de klacht gegrond verklaard en heeft daartoe – kort samengevat – overwogen dat de uitingen suggereren dat de (fabrieks)leegverkopen tijdelijke acties zijn met de duur van één week, terwijl de acties in werkelijkheid vaker en soms ook voor een aaneengesloten periode herhaald worden. Hierdoor is er sprake van onjuiste informatie, waardoor de uitingen ten onrechte bij de gemiddelde consument een gevoel van urgentie oproepen. De uitingen wekken dan ook een onjuiste indruk en zijn zodoende misleidend
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Volgens adverteerder zijn de bestreden uitingen niet misleidend en/of oneerlijk en is er ook geen sprake van onjuiste informatie. In de weken waar de bestreden uitingen op zagen was er daadwerkelijk sprake van een leegverkoop van producten die na deze actieperiode niet meer leverbaar waren. Hierdoor was er wel degelijk sprake van urgentie, nu de aangeboden goederen na de actie niet meer gekocht konden worden. Het feit dat er nieuwe fabrieksleegverkoopacties werden aangekondigd voor nieuwe restpartijen doet hier niet aan af. Desalniettemin is adverteerder voornemens haar marketingstrategie aan te passen.
De reactie van klager op het bezwaar
Klager deelt mee verbetering te zien in de communicatie van klager. Voor het overige strekt de reactie van klager tot bevestiging van de uitspraak van de voorzitter.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft haar standpunt nader toegelicht aan de hand van een pleitnota en vragen van de Commissie beantwoord. In het navolgende wordt voor zover nodig ingegaan op hetgeen ter zitting aan de orde is gekomen.
De beslissing van de Commissie
1. Anders dan door adverteerder is betoogd, is bij de beoordeling of de uitingen misleidend zijn niet van belang of de producten waar de uitingen op zien enkel gedurende de genoemde actieperiode verkrijgbaar zijn. De vraag die centraal staat is of de gemiddelde consument door de uitingen in verwarring kan raken over de duur van de periode waarbinnen hij van het aanbod gebruik kan maken. De bestreden uitingen suggereren dat het een kortdurend, speciaal aanbod betreft dat “alleen deze week” gedurende de specifieke genoemde data geldig zou zijn. Op de website van adverteerder staat het volgende: “Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop op:” met daarachter de data 18 tot en met 23 september”. Deze uiting is in de hierop volgende week herhaald, waarbij de data 25 september tot en met 30 september genoemd worden. In beide weken stonden tevens de volgende advertenties op Marktplaats: “Deze week hebben wij bij Bebo Parket een gigantische fabrieksleegverkoop met kortingen tot wel 75% op vele laminaat en houten vloeren!” waarbij een banner was geplaatst met de tekst: “Let op! Alleen deze week leegverkoop van alle: Laminaat, Pvc vloeren, Houten vloeren en Visgraat vloeren”.
2. Klager heeft gemotiveerd gesteld dat er gedurende meerdere aaneengesloten weken “fabrieksleegverkopen” zijn geweest. Nu deze stelling in het kader van het bezwaar niet is bestreden, dienen de uitingen misleidend te worden geacht. De uitingen roepen immers ten onrechte een gevoel van urgentie op bij de gemiddelde consument, nu het hier geen kortdurend, speciaal aanbod betreft maar om acties gaat die vaker en ook aaneengesloten worden herhaald.
3. Op grond van het voorgaande is sprake van onjuiste informatie over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dit artikel staat in de weg aan het telkens opnieuw op identieke wijze verlengen van een kortingsactie die voor een beperkte tijd lijkt te gelden. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie beslist als volgt.
De beslissing
De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter dat adverteerder heeft gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Hieronder volgt de voorzittersbeslissing d.d. 11 december 2023
De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen:
- Een advertentie op Marktplaats van Bebo Parket voor zover daarin de volgende tekst staat:
“Deze week hebben wij bij Bebo Parket een gigantische fabrieksleegverkoop met kortingen tot wel 75% op vele laminaat en houten vloeren! U profiteert deze week van ons groothandelsprijzen excl. btw en al onze aanbiedingen zijn i.c.m. met ondervloer en plinten.
BESTEL DEZE WEEK EN SLA UW SLAG!
Website
www.beboparket.nl.”
Hiernaast is een grote banner met gele en rode kleuren afgebeeld met daarin een waarschuwingsbord met pictogram van een uitroepteken gevolgd door onder meer de volgende tekst in rode hoofdletters:
“Let op!
Alleen deze week
Leegverkoop”.
- De website van Bebo Parket voor zover daarop in een rode banner de volgende tekst te zien is:
“Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop”.
Hierna wordt de week van 18 tot en met 23 september genoemd.
- De website van Bebo Parket voor zover daarop in een rode banner de volgende tekst te zien is:
“Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop”. (…)
Hierna wordt de week van 25 tot en met 30 september genoemd.
Samenvatting van de klacht
Adverteerder maakt onder meer via Marktplaats en haar eigen website reclame met “deze week een totale fabrieksleegverkoop!”. Volgens klager is dit in de praktijk niet waar, omdat adverteerder de dagen op haar website iedere week aanpast naar de dagen van de komende week.
Klager heeft de showroom van adverteerder bezocht en hier was bovendien geen enkele vloer beschikbaar voor de prijzen waarmee wordt geadverteerd in de uitingen. Tijdens de laatste vijf bezoeken van klager was alleen het reguliere assortiment aanwezig met hetzelfde percentage korting dat altijd wordt gegeven. De reclame-uitingen zijn misleidend, aldus klager.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder heeft inderdaad meerdere leegverkoop weken per jaar. De voorraad wordt namelijk door de tijd heen aangevuld. Adverteerder heeft geen vast compleet assortiment, maar werkt veelal met (rest-)partijen, waarvoor geldt op=op. Hierdoor wisselt het assortiment in overeenstemming met de voorraad die op dat moment beschikbaar is. Alle producten uit de advertenties zijn aanwezig in de winkel.
Het oordeel van de voorzitter
1. In de bestreden advertentie op marktplaats (uiting 1) staat “Deze week hebben wij bij Bebo Parket een gigantische fabrieksleegverkoop” waarna in hoofdletters wordt vermeld “bestel deze week en sla uw slag!”. Daarbij wordt door middel van een opvallende banner vermeld “Let op! Alleen deze week leegverkoop”. In de bestreden advertenties op de website van Bebo Parket (uitingen 2 en 3) staat “Wij houden deze week onze jaarlijkse fabrieksleegverkoop op (…)”. Daarbij wordt in uiting 2) vermeld dat dit in de week van maandag 18 september tot en met zaterdag 23 september is en in uiting 3) dat dit in de week van maandag 25 september tot en met zaterdag 30 september is.
2. In de uitingen wordt gesuggereerd dat de (fabrieks)leegverkoop steeds een tijdelijke, kortdurende actie van een week is, waar men snel bij moet zijn. In de praktijk blijkt echter dat adverteerder meerdere leegverkoop weken per jaar heeft. In de uitingen wordt echter nadrukkelijk gewezen op het feit dat de leegverkoop “alleen deze week is” dan wel dat het om een “jaarlijkse fabrieksleegverkoop” gaat, waardoor de gemiddelde consument in de veronderstelling zal verkeren dat het om een speciaal aanbod gaat dat (maximaal) een week per jaar geldt. Daarbij is niet van belang dat adverteerder naar eigen zeggen een wisselend assortiment heeft en haar voorraad steeds aanvult met (rest)partijen. Dit neemt immers niet weg dat de reclame-uitingen ten onrechte de indruk wekken dat de (fabrieks)leegverkoop slechts een week duurt en de consument er snel bij moet zijn om de producten tegen de geadverteerde korting te kunnen kopen. Door te adverteren met een kortdurende kortingsactie die op een bepaalde datum afloopt terwijl de actie in werkelijkheid vaker, en zoals uit de uitingen 2) en 3) blijkt soms ook voor een aaneengesloten periode, wordt herhaald, wordt bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie opgeroepen.
3. Gelet op het voorgaande gaan de uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu de uitingen een onjuiste indruk wekken over de actie en deze om die reden al misleidend zijn, kan in het midden blijven of de inhoud van de reclame-uitingen ook om andere redenen misleidend is. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.