De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in de folder van Kruidvat, voor zover daarop staat:
“HEBBE-HEBBE-HEBBE
Ray-Ban zonnebril
Keuze uit diverse maten en modellen:
Aviator, Clubmaster, Erika en Wayfarer.
OP = OP.”
“Alléén op kruidvat.nl”
“Prijsvoorbeeld: Aviator Classic
ELDERS 145.00 64.99”
De klacht
De bewuste aanbieding gaat in op dinsdag en de zonnebrillen zijn alleen online te koop. Klaagster ziet op zondag op de website van adverteerder dat de helft van de zonnebrillen al is uitverkocht. Klaagster vindt dit vreemd aangezien de actie pas over twee dagen in gaat.
Het verweer
Voor de actie zijn in totaal 10.000 zonnebrillen ingekocht. De actie is alleen online aangeboden en 10.000 stuks is volgens adverteerder voor een drogisterij een gigantisch aantal. Bij dergelijke grote acties is altijd wel een pre-sale voor klantenkaarthouders op de zondag voor de actie van start gaat. Dit is niet anders dan bij andere grote acties. Enkel aan klantenkaarthouders wordt voor de pre-sale een link verstuurd met de betreffende actie.
De actie is heel goed ontvangen en zeer succesvol geweest. De actie heeft alle verwachtingen van adverteerder overtroffen waardoor de voorraad van 10.000 stuks binnen enkele dagen was uitverkocht. Adverteerder kent geen eerdere verkopen en/of acties die te vergelijken zijn met deze actie waardoor eventueel het aantal producten kon worden afgestemd. Adverteerder is van mening dat met de inkoop van 10.000 stuks voor een online verkoop ruimschoots is voldaan aan het criterium “voldoende voorraad”.
Volgens adverteerder is geen sprake van misleidende reclame. Adverteerder zal in de toekomst evenwel rekening houden met een dergelijk succes en de inkoop en bepaling van de aantallen hierop aanpassen.
Het oordeel van de voorzitter
Klaagster heeft bezwaar gemaakt tegen de uiting, omdat het aangeboden product al grotendeels was uitverkocht voor de dag dat de actie van start ging.
Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame redelijke voorraad producten aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in voldoende mate verkrijgbaar zijn. Adverteerder heeft toegelicht hoeveel voorraad er was van het actieproduct. Deze voorraad zou aan het begin van de actie voldoende dienen te worden geacht. Nu echter enkele dagen voor de start van de eigenlijke actie een pre-sale heeft plaatsgevonden waarbij blijkbaar al zeer veel zonnebrillen zijn verkocht, en niet duidelijk is hoeveel zonnebrillen op het moment van het ingaan van de eigenlijke actie nog resteerden, is niet vast te stellen of op de dag dat de actie van start ging er nog een redelijke voorraad beschikbaar was. Om die reden gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC en is de uiting daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Nu adverteerder heeft meegedeeld dat zij in de toekomst rekening zal houden met een dergelijk succes en de inkoop en bepaling van de aantallen hierop zal aanpassen, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.
De beslissing
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt, voor zover nodig, adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.