De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) de website www.mandemakers.nl voor zover het betreft het logo met de tekst: ”Mandemakers Keukens De kwaliteit is een feit!”;
2) een advertentie in De Telegraaf van 15 oktober 2009 waarin het onder 1) bedoelde logo staat;
3) brieven waarin het onder 1) bedoelde logo wordt gebruikt.
De klacht
De Commissie vat de klacht als volgt samen.
De reclame van adverteerder wekt door de slogan ”Mandemakers Keukens De kwaliteit is een feit!” de indruk dat adverteerder voor kwaliteit staat. Adverteerder maakt dit echter niet waar. Klager heeft ervaren dat de dienstverlening en klantenservice van adverteerder slecht is. De door klager bestelde keuken werd niet compleet geleverd, en gebreken aan de geleverde zaken zijn niet of pas na lang aandringen hersteld. Klager zit daardoor al geruime tijd zonder functionerende keuken. De reclame is op grond van het voorgaande in strijd met de waarheid, schendt het vertrouwen in reclame en is misleidend.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Het feit dat klager ontevreden is over zijn aankoop en de dienstverlening van adverteerder betekent niet dat de slogan ”Mandemakers Keukens De kwaliteit is een feit!” in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. Deze slogan heeft betrekking op adverteerder zelf en niet direct op een product van adverteerder. Het gaat om een algemene aanprijzing in rijmvorm en niet om een kwaliteitsvergelijking met andere aanbieders van keukens. Het is legitiem dat in reclame overdreven uitspraken worden gedaan. De consument wordt door de slogan niet misleid. Evenmin kan worden gezegd dat de reclame in strijd met de waarheid is of het vertrouwen in reclame schendt.
De mondelinge behandeling
Partijen lichten over en weer hun standpunt nader toe. Klager stelt dat ook anderen vergelijkbare problemen met adverteerder hebben. Adverteerder betwist dit.
Het oordeel van de Commissie
1) Klager heeft ter vergadering aangevoerd dat de klacht in wezen is gericht tegen de door adverteerder gebruikte slogan ”Mandemakers Keukens De kwaliteit is een feit!”. Deze slogan ziet naar het oordeel van de Commissie op de kwaliteit van de keukens die adverteerder verkoopt alsook op de daarmee verband houdende dienstverlening. Adverteerder dient op grond hiervan waar te maken dat zijn keukens en dienstverlening in het algemeen van goede kwaliteit zijn.
2) Klager stelt dat in zijn situatie is gebleken dat adverteerder de beloofde kwaliteit niet waarmaakt. Klager noemt in dat verband een groot aantal problemen waarmee hij is geconfronteerd. Ten aanzien van deze problemen is momenteel een procedure aanhangig bij een geschillencommissie (Geschillencommissie wonen). Adverteerder stelt zich in die procedure op het standpunt dat hij, kort gezegd, de klachten op passende wijze heeft opgelost.
3) Nu de beslissing van de geschillencommissie nog niet bekend is, is niet duidelijk of de klacht van klager dat adverteerder niet de beloofde kwaliteit levert terecht is. Echter, ook indien de geschillencommissie zou oordelen dat adverteerder is tekortgeschoten, volgt daaruit nog niet dat de slogan ”Mandemakers Keukens De kwaliteit is een feit!” in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. Een enkele klacht die opgaat is immers onvoldoende om te oordelen dat adverteerder de onderhavige slogan in het algemeen niet waarmaakt. Klager heeft ter vergadering weliswaar nog gesteld dat ook anderen vergelijkbare problemen met adverteerder hebben ondervonden, maar hij heeft deze stelling verder niet kunnen onderbouwen. Op grond van het voorgaande kan de klacht niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.