a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00025

Datum:

08-02-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial “omdathetkan” waarin reclame wordt gemaakt voor het nieuwste 4G netwerk van Tele2.

 

De klacht

In de reclame-uiting wordt de zin “eindeloos instructiefilmpjes kijken” gebruikt. Klager heeft vervolgens op de website van adverteerder gekeken en daarop is te zien dat het maximale aantal gigabytes beperkt is tot 24. Klager begrijpt dat dit heel veel is, maar eindeloos – zoals wordt gezegd in de commercial – is het niet. Jongeren kunnen hierdoor in de problemen raken door torenhoge facturen.

 

Het verweer

Volgens adverteerder moet het voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat het begrip ‘eindeloos’ niet al te letterlijk (dus ‘zonder einde’) moet worden opgevat. De boodschap moet in de context van de reclame worden bekeken waarin allerlei absurde superlatieven en mogelijkheden worden gebruikt. Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat hier sprake is van overdrijving met een humoristisch randje. De databundel is zeer groot en daar appelleert de gehele campagne van adverteerder aan. Volgens adverteerder is haar handelwijze niet misleidend. Adverteerder rekent geen buiten de bundel tarief voor data indien de bundel verbruikt is. Jongeren zullen dan ook niet geconfronteerd worden met onverwacht hoge kosten. Deze jongeren moeten zelf data uitbreidingen (“top-ups”) aanschaffen mochten ze echt 24 uur per dag en 7 dagen per week instructievideo’s willen bekijken.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de bestreden televisiecommercial misleidend acht omdat hierin volgens klager de suggestie wordt gewekt dat men “eindeloos instructiefilmpjes kan kijken”, terwijl uit de website van adverteerder volgens klager blijkt dat het maximale aantal gigabytes beperkt is tot 24. Hierdoor kunnen (vooral) jongeren – onbedoeld – worden geconfronteerd met hoge facturen.

In de bestreden televisiecommercial wordt het nieuwste 4G netwerk van adverteerder aangeprezen. Hierin is een snelle aaneenschakeling te zien van scènes waarin onder meer wordt gezegd: “Ik wil elke seconde een selfie posten op instagram. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik wil eindeloos instructievideo’s kijken op youtube. Niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Aan het einde van de commercial wordt gezegd: “En dat allemaal met het nieuwste 4G netwerk, voor een genadeloos lage prijs. Doe mee, laat je niet afremmen, trek het internet helemaal leeg. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.” Vervolgens verschijnt in beeld de tekst: “Tele2 checktele2.nl”.

De Commissie oordeelt als volgt. In de commercial wordt op humoristische wijze weergegeven wat de mogelijkheden zijn met het nieuwste 4G netwerk van adverteerder. Dat in de commercial wordt gezegd: “ik wil eindeloos instructievideo’s kijken op youtube is – hoewel duidelijk humoristisch en niet-serieus bedoeld want weinig mensen zullen hier behoefte aan hebben – op zichzelf één van de mogelijkheden die het nieuwe 4G netwerk van adverteerder te bieden heeft, zodat van misleiding naar het oordeel van de Commissie geen sprake is. Ook de jonge consument zal het het woord “eindeloos” opvatten als een kennelijke overdrijving, al was het maar omdat de tijd bepaalt dat voor de mens niets eindeloos is in de letterlijke zin als door klager opgevat.

Dat op de website van adverteerder – waarnaar in de commercial wordt verwezen – het standaard maximale aantal gigabytes waaruit de consument kan kiezen beperkt is tot 24 gigabytes maakt het oordeel van de Commissie niet anders nu in de televisiecommercial niet een specifiek (data)pakket wordt aangeprezen, maar slechts het nieuwste 4G netwerk van adverteerder in algemene zin. Bovendien, zo blijkt uit het verweer, is het voor de consument die meer data wenst dan 24 gigabyte mogelijk om zijn (data)pakket uit te breiden met zogenaamde “top-ups” zodat hij daadwerkelijk onbeperkt van het 4G netwerk van adverteerder gebruik kan maken.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken