De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial van Tele2, waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd: “Ik heb meer gigabytes dan mijn collega’s bij elkaar. Ik kan eindelijk ongeremd onzin roamen in de EU. En dat allemaal met het nieuwste 4G netwerk voor de genadeloos lage prijs. Dus doe jezelf een lol en sluit die slimme deal.”
De klacht
In de commercial wordt gezegd: “Ik kan eindelijk onbeperkt ongeremd onzin roamen in de EU”. Hiermee wordt de indruk gewekt dat Tele2 een abonnement aanbiedt waarin je onbeperkt kunt roamen in de EU. Dit is niet juist, aldus klager. Tele2 biedt nationale abonnementen aan. Hiermee kan buiten Nederland niet vanuit de bundel gebeld of geïnternet worden in de EU. Voor een internetbundel EU moet extra betaald worden naast de nationale bundel. Deze bundels gaan volgens klager tot maximaal 1GB en zijn beperkt geldig. Er is dus geen sprake van onbeperkt roamen. Klager vindt de commercial misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
In de commercial wordt niet gezegd dat men onbeperkt kan roamen, zoals klager stelt. Er wordt gezegd: “Ik kan eindelijk ongeremd onzin roamen in de EU”. Als de klacht ziet op de term “onbeperkt”, kan de klacht niet slagen omdat dit niet wordt gezegd.
Als de klacht ziet op het woord “ongeremd”, dan is de klacht ook niet terecht, aldus adverteerder. Ongeremd wil niet zeggen dat er geen beperkingen zijn opgelegd door Tele2. Blijkens het woordenboek kent het woord “ongeremd” veel betekenissen. Voor de gemiddelde consument moet duidelijk zijn dat “ongeremd” in de context van de commercial niet inhoudt dat de bundel die hij kan kopen geen beperking heeft. Er wordt ook niet naar een concrete bundel verwezen, maar naar roaming in het algemeen, voor een genadeloos lage prijs.
Adverteerder verwijst naar de uitspraak van de Commissie betreffende een vergelijkbare uiting (dossier 2016/00025). Evenals is vermeld in deze uitspraak kan de consument in het onderhavige geval, als zijn bundel van maximaal 24 GB op is, in het buitenland een extra bundel kopen, zodat hij daadwerkelijk zonder zichzelf een beperking op te leggen – een van de betekenissen van ‘ongeremd’ – kan roamen, voor een genadeloos lage prijs.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager maakt bezwaar tegen de commercial omdat daarin volgens hem ten onrechte wordt gesuggereerd dat met een abonnement van Tele2 binnen een bundel onbeperkt roamen in de EU mogelijk is.
2. De Commissie stelt voorop dat in de commercial niet wordt gezegd: “Ik kan eindelijk onbeperkt ongeremd onzin roamen in de EU”, zoals klager aanvoert. Het woord “onbeperkt” wordt niet gebruikt.
3. Indien en voor zover klager bedoelt dat “ongeremd” in de zinsnede “Ik kan eindelijk ongeremd onzin roamen in de EU” moet worden opgevat als ‘onbeperkt’, overweegt de Commissie als volgt. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat “ongeremd” in deze zinsnede niet betekent ‘zonder enige beperking’, maar ‘zonder dat ik me beperkingen hoef op te leggen’. De zinsnede heeft betrekking op de mogelijkheden die het abonnement van Tele2 biedt als gevolg van de in de commercial opgesomde kenmerken, te weten een bundel met veel gigabytes (“meer gigabytes dan mijn collega’s bij elkaar”), gebruik van “het nieuwste 4G netwerk” en “de genadeloos lage prijs”. Bij verweer is gesteld – en op de website van Tele2 wordt dit bevestigd – dat de Tele2 bundel maximaal 24GB groot is. Verder is aangevoerd dat de consument in het buitenland een extra bundel kan kopen zodra deze op is, zodat de consument daadwerkelijk zonder zichzelf een beperking op te leggen kan roamen. Onder deze omstandigheden kan de gemiddelde consument terecht de commercial zo opvatten dat Tele2 dankzij de opgesomde kenmerken de mogelijkheden tot roamen sterk vergroot en verbeterd heeft, waardoor men zonder zich beperkingen op te hoeven leggen “ongeremd onzin kan roamen in de EU”.
4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.