De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1. Een tv commercial (uitgezonden op 26 februari 2019) voor zover daarin wordt gezegd:
“Nu 10 ‘Gig’ supersnel 4G en 50 belminuten voor een tientje!”
In beeld verschijnt de tekst: “Sim-only €10
Nu 10GB 4G + 50 belminuten
check de voorwaarden op Youfone.nl/actievoorwaarden”.
In de tag-on wordt gezegd:
“Ga voor de slimste sim-only deals naar Youfone.nl. Nog maar 2 dagen!”
In beeld verschijnt de tekst: “De slimste deals, nog maar 2 dagen”, waarbij te zien is dat “3 dagen” verspringt naar “2 dagen”.
2. Een banner op de website www.youfone.nl (op 27 februari 2019), voor zover daarin staat:
“Laatste kans
10GB + 50 MIN/SMS
[…]
SIM ONLY: DE SLIMSTE 10 EURO DEALS!
[…]
Deze actietarieven gelden nog maar
02 : 13 : 27 : 38”,
en:
“SIM ONLY: DE SLIMSTE 10 EURO DEALS!
Deze actietarieven gelden nog maar
02 : 13 : 27 : 10
dagen uur min sec”,
6GB + 300 €15,00 10GB + 50 €13,00 3GB + 8 €15,00
MIN/SMS €10,- MIN/SMS €10,- MIN/SMS €10,- ”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Er wordt volgens klaagster misleidend aangegeven dat de aanbieding van 10 GB + 50 minuten/SMS voor € 10,- gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar is. In de uitingen is te zien dat de aanbieding afloopt – er is zelfs een klok te zien met dagen, uren, minuten en seconden – maar in maart liep de aanbieding nog steeds, aldus klaagster. Zij vindt dat zij hierdoor onvoldoende kans gekregen heeft om een goed geïnformeerd besluit te nemen.
Het verweer
Het verweer, zoals dit door adverteerder schriftelijk is ingediend en ter zitting nader is toegelicht, is voor zover van belang opgenomen in het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
Klaagster maakt bezwaar tegen de uitingen op tv en op adverteerders website (op 26 en 27 februari 2019), omdat daarin door een aftellende klok wordt gesuggereerd dat de kortingsactie over 2 dagen afloopt, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Klaagster meent dat met de (klok in de) uitingen ten onrechte een gevoel van urgentie wordt gewekt en acht deze uitingen daarom misleidend. De Commissie vat de klacht zo op, dat deze gebaseerd is op nummer 7 van Bijlage 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin staat:
“Onder alle omstandigheden misleidende reclame:
(7)Bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn, om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen.”
De Commissie overweegt als volgt.
Bij de actie van “10 GB + 50 minuten/SMS voor € 10,-” wordt gebruik gemaakt van een aftellende klok. Nadat de klok tot nul was afgeteld, is deze aanbieding tegen dezelfde prijs verlengd. Uit het verweer van adverteerder en haar mondelinge toelichting ter zitting hierop blijkt dat zij de prijs van deze aanbieding toen de klok ‘afgelopen’ was, heeft gehandhaafd als gevolg van (prijs)ontwikkelingen in de markt. Adverteerder heeft uitgelegd dat, en op welke manier zij haar prijzen dagelijks afstemt op (acties van) de concurrentie. Prijsstellingen van de concurrentie hebben volgens adverteerder in dit geval tot een handhaving van het aanbod “10 GB + 50 minuten/SMS voor € 10,-” genoopt.
Het gelijk blijven van de prijs na afloop van de actie betekent niet dat in feite sprake is van een continue actie, zoals klaagster lijkt te veronderstellen. Uit hetgeen adverteerder stelt, blijkt dat zich in dit geval omstandigheden hebben voorgedaan, waardoor de actie is verlengd. Onder deze omstandigheden kan niet worden gezegd dat de bestreden uitingen zijn bedoeld om ten onrechte een suggestie van urgentie te wekken. Van strijd met nummer 7 van Bijlage 1 bij de NRC, waarop klaagster doelt, is op grond van het voorgaande geen sprake.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.