De bestreden reclame-uitingen
Het gaat om de volgende uitingen die zijn geplaatst op het TikTok-account “gigtok_nl” van GiG Hard Seltzer:
- Een video van 2 april 2024 waarin onder meer trays met oranje blikjes Gig Hard Seltzer worden getoond. Hierop zit een persoon met een oranje shirt aan met daarop de tekst “GiG”, die uit een van de blikjes drinkt. Gedurende de video is de volgende tekst via een voice-over te horen en te lezen in beeld: We saw your messages. And it’s not a joke. We are back. GiG Orange Anthem. Order! Now.”
In de beschrijving onder de video staat:
“WE ARE BACK!! De GiG Orange Anthem is weer te koop. Bestel met de code APRIL20 op www.gigbezorgd.nl #GiGHardSeltzer #GiG #foryou #nix18”. - Een video van 3 april 2024 waarin onder meer 2 oranje blikjes Gig Hard Seltzer worden getoond met de tekst “Refreshing! GiG Orange Anthem”.
In de beschrijving onder de video staat:
“Refreshing GiG Orange Anthem #GiG #gigorangeanthem #GiGHardSeltzer #nix18”.
Samenvatting van de klacht
In de video’s wordt de alcoholhoudende drank Gig Hard Seltzer aangeprezen. In uiting 1 zijn meerdere blikken Gig Hard Seltzer en het logo van GiG zichtbaar. Daarnaast bevatten de gesproken tekst in de video “order now” en de tekst in de beschrijving van de video aanprijzende elementen. In uiting 2 zijn de blikken alcoholhoudende drank van GiG zichtbaar met daarop het logo van GiG. Hierdoor is sprake van reclame voor alcoholhoudende dranken. De video’s zijn daarmee volgens klager in strijd met artikel 23 lid 7 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA), op grond waarvan het niet is toegestaan om reclame voor alcoholhoudende dranken te maken op het platform TikTok. Daarnaast ontbreekt het verplichte logo ‘NIX 18’ in beeld van de video’s, hetgeen in strijd is met artikel 32 RVA.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder begrijpt naar aanleiding van de klacht dat reclamevoering op TikTok niet is toegestaan en heeft daarom alle video’s van haar TikTok-account verwijderd. De ‘NIX 18’ slogan is volgens adverteerder wel gevoerd in de beschrijving van de video’s, overeenkomstig artikel 32 lid 5 RVA. Adverteerder zal geen video’s meer plaatsen op haar TikTok-account totdat hiervoor toestemming is verkregen vanuit de Stichting Reclame Code.
De mondelinge behandeling
Klager heeft de klacht nader toegelicht mede aan de hand van een overgelegde pleitnota en vragen van de Commissie beantwoord. In het navolgende wordt voor zover nodig ingegaan op hetgeen ter zitting aan de orde is gekomen.
Het oordeel van de Commissie
1. Niet in geschil is dat de bestreden video’s op het TikTok-account van adverteerder reclames zijn voor een alcoholhoudende drank en daarmee onder de reikwijdte van de RVA vallen. Dit leidt tot het oordeel dat de uitingen in strijd zijn met het in artikel 23 lid 7 RVA neergelegde verbod om reclame voor alcoholhoudende dranken te maken op het platform TikTok. Dit oordeel impliceert dat de video’s hoe dan ook niet vertoond mogen worden. De Commissie komt derhalve niet meer toe aan de beantwoording van de vraag of de inhoud van de video’s tevens in strijd is met artikel 32 RVA.
2. Tot slot heeft de Commissie kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat de bestreden video’s inmiddels zijn verwijderd, maar ziet hier in dit specifieke geval onvoldoende aanleiding in om een aanbeveling achterwege te laten, mede gelet op het feit dat klager (ter zitting) gemotiveerd heeft aangevoerd dat het TikTok-account van adverteerder nog online is en adverteerder lijkt te veronderstellen dat er in de toekomst weer reclame-uitingen op dit platform geplaatst kunnen worden.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 23 lid 7 RVA en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.