a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0069

Datum:

30-06-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een uiting op de website www.tgv-europe.nl van Voyages-sncf.com, waarop onder andere staat: “Parijs 69 €” en “Met Thalys ontdekt u deze stad vanaf 69 € retour in comfort 2 vanaf Amsterdam”.

De klacht

Klager heeft een heleboel data ingevoerd, maar nooit kon zij voor € 69,- naar Parijs. Om die reden is de uiting misleidend.

Het verweer

In de uiting staat duidelijk dat de prijs geldt “vanaf” € 69,-. Dit is geen promotie maar een bijzonder tarief. Het Smilys tarief dat gold vóór 9 december 2007 bedroeg € 69,-. Daarna werd dat € 70,-. Er is ook een tarief Mini van € 25 tussen 30 november en 20 december 2007 en vanaf 1 januari 2008.

Drie maanden tot 14 dagen voor de vertrekdatum kan gereserveerd worden en de voordelige tarieven worden aangeboden op voorwaarde van beschikbaarheid. Het is dus van belang om zo vlug mogelijk te boeken. Waarschijnlijk heeft klager te laat –binnen 14 dagen voor de vertrekdatum- getracht te boeken.

Omdat klager geen informatie verstrekt over de ingevoerde data, kan verweerder niet nagaan
hoeveel plaatsen van € 69,- er beschikbaar waren toen klager wilde reserveren.

Het oordeel van de Commissie (22 april 2008 – tussenbeslissing)

De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting misleidend in de zin van artikel IV van de Reclamecode Reisaanbiedingen acht.
Om te kunnen vaststellen of er sprake van redelijke beschikbaarheid van plaatsen tegen het lage tarief, heeft de Commissie behoefte aan nadere informatie van klager en een gemotiveerde reactie daarop van adverteerder. Om die reden stelt de Commissie klager 14 dagen in de gelegenheid om de Commissie nader te informeren over de data waarop klager voor € 69,- naar Parijs wilde reizen en op welke datum klager heeft geprobeerd te reserveren.
Daarna zal adverteerder 21 dagen in de gelegenheid worden gesteld om gemotiveerd te reageren.

De tussenbeslissing

De Commissie stelt klager 14 dagen in de gelegenheid om de Commissie nader te informeren en stelt adverteerder daarna 21 dagen in de gelegenheid om te reageren.

Nadere informatie klaagster van 4 mei 2008

Klaagster heeft geprobeerd voor 22 februari, 23 februari, 26 februari, 28 februari, 29 februari, 3 maart en 5 maart 2008 te boeken en heeft ook verschillende tijden ingevoerd. De prijs die de site dan laat zien is vele malen hoger dan € 69,–. Klaagster kon er via de site niet achter komen wanneer ze dan wel voor € 69,– naar Parijs kon.

Reactie van verweerder van 29 mei 2008

Volgens verweerder verschaft klaagster geen informatie over de datum waarop ze heeft geprobeerd te reserveren. Zonder deze datum kan verweerder niet nagaan hoeveel plaatsen op dat moment nog verkrijgbaar waren.

Het oordeel van de Commissie

Artikel IV van de Reclamecode reisaanbiedingen bepaalt dat aanbieders moeten zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclame-uitingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs. Aanbieders dienen op grond van artikel V van deze code de beschikbaarheid van hun aanbieding aannemelijk te maken.

Naar het oordeel van de Commissie heeft verweerder voldoende aannemelijk gemaakt dat voor de in de reclame-uiting aangeboden reis van € 69,– vanaf drie maanden tot 14 dagen voor de vertrekdatum gereserveerd kon worden. Verweerder voert terecht aan dat zij niet kan nagaan hoeveel plaatsen beschikbaar waren omdat klaagster geen informatie heeft verstrekt over de datum waarop ze heeft geprobeerd te reserveren.

Hoewel de Commissie in haar tussenbeslissing klaagster in de gelegenheid heeft gesteld haar hierover nader te informeren, heeft klaagster van deze gelegenheid geen gebruik gemaakt. Zij heeft slechts informatie over de vertrekdata gegeven en niet over de datum waarop zij heeft geprobeerd te reserveren. Gelet hierop is de Commissie in het onderhavige geval van oordeel dat klaagster haar klacht niet voldoende heeft onderbouwd. Verweerder heeft hierdoor niet de informatie over de beschikbaarheid kunnen verstrekken, hoewel zij daartoe wel bereid was. De Commissie is gelet op het voorgaande van oordeel dat niet kan worden gezegd dat de uiting in strijd is met artikel IV van de Reclamecode reisaanbiedingen.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken