a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2011/00783

Datum:

04-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

 

Het betreft een tweezijdig bedrukte, ongeadresseerde kaart. Op de voorzijde staat een tekening van een bedrukt kijkende beer met een bloem en een tas achter zijn rug, waarboven de tekst staat “Sorry…”. Op de achterzijde staat aan de linkerkant van de kaart in een schijnbaar met de hand geschreven tekst “Sorry! …Voor de eventuele overlast, want wij gaan de komende week verbouwen” en “Groetjes de buren” en “P.S. GAMMA geeft dit weekend namelijk heel veel korting!”. Hieronder staat in een klein lettertype achter een asterisk onder meer “De bonnen zijn geldig van 5 t/m 7 augustus 2011 en alleen i.c.m. een Gamma Voordeelpas.” Op de rechterzijde van de achterkant van de kaart staan drie bonnen waarop staat “20% korting” en “15% korting”, een bar­code, en het logo van Gamma. Daarboven staat de tekst “LET OP: niet alle GAMMA-bouwmarkten zijn op zondag 7 augustus open.”

 

De klacht

 

De uiting suggereert dat de buren een kaartje in de brievenbus hebben gedaan, wat niet ongebruikelijk is. Klager meende ook dat het een kaart van zijn buren was. GAMMA doet zich aldus ongeoorloofd voor als “de buren”. De dichtstbijzijnde Gamma bevindt zich in een andere stad.

Het verweer

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

 

De uiting is bij alle huishoudens in Nederland bezorgd en heeft geleid tot veel, overwe­gend positieve, reacties. Reclame heeft tot doel te prikkelen, en tot actie aan te zetten. Van verwarring kan geen sprake zijn, nu de achterzijde van de kaart duidelijk maakt dat het om reclame gaat. Dit blijkt onder meer uit de coupons met het GAMMA-logo.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt klagers bezwaren tegen onderhavige uiting aldus, dat de uiting onvoldoende als reclame herkenbaar is als bedoeld in artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Artikel 11.1 NRC bepaalt dat reclame “duidelijk” als zodanig herkenbaar dient te zijn. Aan dit vereiste is voldaan als het publiek waarvoor de uiting is bestemd zonder moeite kan vaststellen dat een uiting reclame is. Naar het oordeel van de Commissie is dat bij onderhavige uiting het geval. Hoewel de voorzijde van de kaart even de indruk kan wekken dat het een gewone ansichtkaart betreft, blijkt uit de achterzijde onmis­ken­baar dat er sprake is van reclame van de Gamma. Met name de zeer in het oog sprin­gende actiecoupons maken dit duidelijk. Dergelijke coupons plegen geen onderdeel te zijn van een gewone ansichtkaart. Ook uit de verdere teksten op de achterzijde van de uiting blijkt duidelijk dat sprake is van een reclame-uiting van de Gamma. Dat deze re­clame met een knipoog is bedoeld, doet daaraan niet af. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing van de Commissie

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken