a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00803-I

Datum:

03-10-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding van een ”iPhone4 16 GB refurbished, inclusief accessoires (waarde € 599)” voor € 399,- plus € 10,- verzendkosten op adverteerders website www.groupon.nl,

subpagina https://www.groupon.nl/deals/landelijke-deal/Eprokom/4746725.

 

In de uiting staat onder meer:

“Deze iPhones zijn refurbished, dit betekent dat de producten na fabricage een kwaliteitstest niet goed doorstaan hebben. Na reparatie zijn deze opnieuw gecertificeerd door de fabrikant. Ze zijn dan ook qua kwaliteit geheel te beschouwen als nieuw, zo zit er bijvoorbeeld ook gewoon garantie van een 1 jaar op, geleverd door Eprokom.”

 

De klacht

 

De door klaagster naar aanleiding van de uiting bestelde iPhone bleek niet nieuw te zijn, maar vertoonde duidelijk sporen van gebruik. De zijkanten waren beschadigd en in de in- en uitgangen zat stof. Als klaagster had geweten dat sprake was van een tweedehands iPhone was zij niet tot aankoop overgegaan. Voor het retourneren van de iPhone en het ontbinden van de overeenkomst is klaagster door Groupon naar Eprokom verwezen, die echter niet op e-mails of telefoontjes van klaagster reageert. Op een klacht hierover aan Groupon heeft klaagster evenmin een reactie ontvangen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij alleen de aan haar voorgelegde reclame-uiting beoordeelt en niet de (kwaliteit van de) serviceverlening aan klaagster door Groupon en/of Eprokom.

 

De Commissie acht zowel Groupon als Eprokom verantwoordelijk voor de bestreden uiting met daarin het gezamenlijke aanbod van de iPhone4 16 GB refurbished.

 

In de uiting wordt als toelichting op de aanduiding “refurbished” meegedeeld: “dit betekent dat de producten na fabricage een kwaliteitstest niet goed doorstaan hebben. Na reparatie zijn deze opnieuw gecertificeerd door de fabrikant. Ze zijn dan ook qua kwaliteit geheel te beschouwen als nieuw, zo zit er bijvoorbeeld ook gewoon garantie van een 1 jaar op, geleverd door Eprokom.” Naar het oordeel van de Commissie wordt door deze omschrijving de indruk gewekt dat de aangeboden iPhones direct na fabricage, voordat zij in gebruik zijn genomen, zijn gereviseerd. Het is echter – als door Groupon in dossier 2012/00803 erkend – komen vast te staan dat de iPhones al gebruikt (kunnen) zijn en daarvan sporen (kunnen) vertonen.

 

Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de uitvoering, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken