De bestreden reclame-uiting
Het betreft de door adverteerder per e-mail aan klager gezonden reclame-uiting voor een “Android tablet met 8GB geheugen en met of zonder hoes” met de vermelding “Prijs 99,95”. Deze aanbieding stond eveneens op adverteerders website www.groupon.nl/deals/landelijke-deal/TR-Shop-/22 .
De klacht
De tablet wordt in deze reclame-uiting met of zonder hoes aangeboden voor 99.95. Als men, voor meer informatie, verder klikt, blijken er meerdere opties mogelijk te zijn met daaraan gekoppeld een hogere prijs. Daar wordt als prijs vermeld “vanaf € 99,95” en blijkt men voor dit bedrag geen hoes bij de tablet te krijgen. Gelet hierop is de reclame-uiting misleidend.
Het verweer
De prijs van de aanbieding verschilde per optie, afhankelijk van de kleur en het meeleveren van een hoes.
Van misleidende reclame in de zin van artikel 8 en daarmee met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code( NRC) is geen sprake.
Van misleiding is sprake als een reclame onjuiste informatie bevat die bovendien (cumulatief) leidt tot het nemen van een besluit over een transactie. Van dat laatste is zeker geen sprake. Alle informatie die de consument nodig heeft, wordt getoond en gegeven in de bijbehorende advertentie, vóór dat de consument zijn beslissing neemt. Hier wordt ruim voldaan aan de voorschriften die gelden op het gebied van adverteren. Nu de consument beschikt over de benodigde informatie voor het nemen van een geïnformeerd besluit, is van misleiding geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
In de door klager per e-mail ontvangen reclame-uiting wordt een “Android tablet met 8GB geheugen en met of zonder hoes” voor “99,95” aangeboden. Deze aanbieding is misleidend omdat, naar klager niet dan wel onvoldoende weersproken heeft gesteld, een Android tablet mét hoes niet voor € 99,95 verkrijgbaar is. Deze blijkt € 114,95 te kosten. Dat men de juiste prijs vindt indien men op zoek gaat naar meer informatie neemt de onjuistheid in de gewraakte reclame-uiting niet weg. Ook de allereerste informatie die wordt gegeven dient juist te zijn, omdat deze informatie de consument heeft kunnen doen besluiten om van het aanbod gebruik te maken.
Nu in de gewraakte reclame-uiting onjuiste informatie wordt gegeven ten aanzien van de prijs is deze in strijd met het bepaalde in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken.