De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding op de website www.groupon.nl met de volgende aanhef:
“€ 29,99 voor een Infrared Body Wrap om 1200 kcal te verbranden bij Beauty Vibes”.
Hieronder staat onder meer:
“Highlights
• Beauty Vibes garandeert dat je met de wrap 1200 calorieën verbrandt
• Afslanken en detoxen in 1 behandeling van een uur”.
De klacht
De beloftes in de uiting dat je met de Infrared Body Wrap 1200 kcal per behandeling verbrandt en van de behandeling (blijvend) afvalt, kunnen niet waargemaakt worden.
Het is onwaarschijnlijk en ook niet bewezen dat men door simpelweg de weefsels te verwarmen 1200 kcal kan verbranden. De garantie van een verbranding van 1200 kcal per uur kan daarom niet gegeven worden. Als je al 1200 kcal verbrandt, val je hoogstens 100 gram vetmassa af, zodat het afvallen in 1 behandeling ‘nonsens’ is. Het is wel mogelijk centimeters te verliezen door vochtverlies, maar door het aanvullen van het vochtgehalte zitten deze centimeters er de volgende dag weer aan. De websites van de aanbieder (www.beautyvibes.nl) of van de fabrikant van het product (www.formostar.nl) bevatten geen verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek betreffende de resultaten van het product.
Het verweer van Beauty Vibes
De importeur van het bedoelde FormoStar apparaat (Infrarood Body Wrap) heeft meegedeeld in verband met het stopzetten van de productie van het apparaat door de Duitse producent en diens aanvragen van faillissement geen studiemateriaal bij de producent te kunnen opvragen.
De werking van FormoStar is als volgt. Het toestel geeft impulsen naar zes siliconenbandages waarin een draadje zit dat hierdoor infrarood opwekt. De bandages worden rond het lichaam gewikkeld. Door het op deze manier toedienen van dit type infrarood aan het lichaam straalt de warmte heel diep in. Door het warm worden van het huid- en spierweefsel versnelt de bloedsomloop om de warmte ter afkoeling te verspreiden naar niet bedekte delen van het lichaam. Omdat de lichaamstemperatuur niet te sterk wordt verhoogd, kan een sessie tot 50 minuten voortduren. De energie die nodig is om het proces gedurende 50 minuten gaande te houden, verbrandt calorieën en vetten.
Het vochtverlies dat optreedt door de diepe instraling via FormoStar betreft overwegend ‘opgehouden vocht’ (een afvalstof), en geen vocht dat de dag erop weer wordt aangevuld, zoals klaagster stelt. Het verlies van calorieën dat optreedt is blijvend en komt niet terug door te drinken. Het verlies aan centimeters wordt na enkele behandelingen opgemeten.
De werking van infrarood in zijn algemeenheid behoeft geen betoog. Verwezen wordt naar diverse, onder andere via internet te raadplegen, studies in de laatste 50 jaar.
Op grond van testen naar calorieverbranding (in de 80’er jaren), waarbij een gemiddelde van 1400 Cal is gemeten, is commercieel “1200 Cal gebruikt als aanvaardbare ondergrens”. Verwezen wordt naar “de berekening die in de studie van Dr Flickstein wordt gemaakt obv Guyton’s Textbook on Medical Physiology” (vermeld op pagina 8 van de bij het verweer overgelegde bijlage “Thermo Therapy System”).
Het verweer van Groupon
Vooropgesteld wordt dat expliciet in de uiting is vermeld dat Groupons partner Beauty Vibes een verbranding van 1200 kcal per behandeling garandeert. Deze claim wordt gedaan op de website van Beauty Vibes.
Groupon licht vervolgens op dezelfde wijze als bij het verweer van Beauty Vibes is weergegeven de werking van FormoStar toe, welke toelichting door de leverancier van FormoStar is verstrekt. Ter ondersteuning van de verklaring van FormoStar verwijst Groupon – net als Beauty Vibes – naar de als bijlage bijgevoegde (technische) studie “Thermo Therapy System” van Dr Flickstein. Voorts is bij het verweer gevoegd “een technische uitleg” van FormoStar “omtrent de werking van infrarood straling die bij het toestel wordt gebruikt (…) met “een korte(re) golflengte waardoor deze de diepere huidlagen kan bereiken en verwarmt. Hierdoor gaat men intensiever zweten, waardoor aldus meer calorieën worden verbrand.”
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop zowel Beauty Vibes – als aanbieder van de behandeling met de Infrared Body Wrap – als Groupon – die de behandeling als ‘deal’ op haar website aanbiedt – verantwoordelijk te achten voor de bestreden uiting en aan te merken als adverteerder.
Klaagster heeft gemotiveerd betwist dat met de Infrared Body Wrap 1200 kcal per behandeling wordt verbrand en de behandeling leidt tot (blijvend) afvallen. Nu klaagster aldus de juistheid aanvecht van de mededelingen in de uiting omtrent de werking en de effecten van de FormoStar Infrared Body Wrap, dienen adverteerders de werking en de effecten van het aangeprezen product aannemelijk te maken. Daarbij wordt opgemerkt dat, hoewel een zekere overdrijving of het overbelichten van de positieve eigenschappen van een product inherent is aan (het wervende karakter van) reclame, men in beginsel op de juistheid van feitelijke mededelingen ter zake van de van een product te verwachten resultaten moet kunnen vertrouwen. Dit geldt in des te sterkere mate indien deze resultaten, zoals in het onderhavige geval, worden “gegarandeerd”.
Adverteerders hebben ter onderbouwing van de bestreden mededelingen in de uiting verwezen naar de bekendheid van “de werking van infrarood in zijn algemeenheid”, het rapport “Thermo Therapy System” van Dr. Flickstein en “een technische uitleg van FormoStar omtrent de werking van infrarood straling die bij het toestel wordt gebruikt”.
De Commissie is van oordeel dat uit de verstrekte informatie blijkt – kort gezegd – dat het product infrarood warmte afgeeft en er een samenhang bestaat tussen de ‘productie’ van een bepaalde hoeveelheid zweet en de verbranding van de hoeveelheid kilocalorieën. Niet is echter onderbouwd dat één behandeling met de FormoStar Infrared Body Wrap gegarandeerd de verbranding van 1200 kcal tot gevolg heeft. Evenmin acht de Commissie aannemelijk gemaakt dat één behandeling leidt tot daadwerkelijk blijvend afslanken.
Op grond van het voorgaande komt de Commissie tot de conclusie dat adverteerders de juistheid van de bestreden beweringen met betrekking tot de werking en de effecten van de
FormoStar Infrared Body Wrap niet aannemelijk hebben gemaakt. Aldus is in de uiting geen juiste informatie verstrekt over de van het gebruik van het aangeprezen product te verwachten resultaten als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de Commissie van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.