a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2012/00416

Datum:

07-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie op de website http://www.groupon.nl voor:

“(…) 1, 2 of 3 zakken Canada Green Perfect Grass inclusief verzendkosten: groeit in alle seizoenen en op elke ondergrond (vanaf € 19,90)”

 

Onder een knop met “Koop nu!” staat onder meer:

“Bedrag: vanaf € 19,90”

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Uit de voorwaarden blijkt dat er een bedrag van € 7,55 verzendkosten in rekening wordt gebracht. De vanaf-prijs is in dat geval plotseling € 27,45.

 

Gelet op het voorgaande acht klager de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder voert – samengevat – aan dat nadrukkelijk in de beschrijving van de deal staat dat verzendkosten in rekening worden gebracht. Ook komt dit naar voren wanneer men overgaat tot het kopen van het product.

 

Gelet op het voorgaande is naar de mening van adverteerder van misleidende reclame geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op verschillende plaatsen in de uiting, waaronder in de kop, wordt gesteld dat de vanaf-prijs ‘inclusief verzendkosten’ € 19,90 is. Gebleken is echter dat nog € 7,55 verzendkosten in rekening worden gebracht.

 

Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie sprake van onjuiste informatie met betrekking tot het bestaan van een specifiek prijsvoordeel zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.

 

Dat elders de juiste informatie is de vinden doet niet af aan het oordeel dat de gewraakte uiting misleidend is. Immers kon men op basis van de onjuiste informatie reeds een besluit nemen om het genoemde product aan te schaffen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel

7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken