De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.groupon.nl waarop een Honeywell torenventilator wordt aangeboden.
De klacht
Toen klager het product kocht, meende hij dat dit een airco functie had en derhalve een koelende werking. De term “thermostaat” en de advertentietekst doen dit vermoeden, evenals de zinsnede “zodat de koude wind de hele ruimte (middelgroot tot groot) kan vullen”. Van koude wind is geen sprake. Klager blijkt een gewone ventilator te hebben aangeschaft. Nu in de uiting wordt gesuggereerd dat het apparaat meer kan dan een ventilator, acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
In de aanhef staat dat het om een Honeywell torenventilator gaat en in de daaronder staande beschrijvende tekst wordt meermalen gesproken over een ventilator. Om misverstanden te voorkomen zijn in de uiting zoveel mogelijk relevante details vermeld, zoals een uitgebreide titel, een puntsgewijze opsomming van kenmerken, een afbeelding, een lijst met technische specificaties en contactinformatie van de aanbieder. De potentiële koper beschikt daardoor over voldoende informatie om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over de aankoop.
De ventilator doet wat daarover in de uiting wordt gezegd, namelijk het verplaatsen van lucht voor verkoeling. Een airco is een ander soort product en nergens staat expliciet dat het apparaat een airco is. Dat klager vindt dat het apparaat te weinig verkoelende werking heeft, betekent niet dat de uiting misleidend is.
Het oordeel van de voorzitter
In de uiting wordt gesproken over een “(toren)ventilator” en een “zuilvormige vloerventilator” die koude wind veroorzaakt. Het woord “airco” komt in de uiting niet voor.
Dat klager desondanks in de veronderstelling verkeerde een airco te hebben gekocht, vindt onvoldoende grondslag in de advertentie. In zijn geheel genomen is naar het oordeel van de voorzitter voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de uiting een ventilator betreft.
De beslissing
De voorzitter acht de klacht ongegrond.