De bestreden reclame-uiting
Het betreft de volgende “Landelijke deal” op de website www.groupon.nl:
“ 98 Euro ipv 245 – exclusief Groupon-arrangement voor TWEE personen in het
Stadspark Hotel, bestaande uit een overnachting in een luxe City Parc kamer,
inclusief TWEE dagen gebruik van zeer uitgebreid en luxe Thermen Wellness Centrum! “
De klacht
De suggestie dat het voor € 98 aangeboden arrangement een waarde heeft van € 245 is onjuist. Op de website van het Stadspark Hotel wordt een Wellness arrangement inclusief ontbijt voor 2 personen aangeboden vanaf € 67,50 per persoon. Anders dan in de uiting is vermeld, is de aangeboden korting dus niet 60%. De uiting is daarom misleidend.
Het verweer
Voor de actie is een gemiddelde kamerprijs van het Stadspark Hotel van € 145 gekozen, omdat hotelprijzen dagelijks kunnen fluctueren. Gedurende het jaar kan de kamerprijs lager uitvallen, maar ook hoger. Momenteel is de kamerprijs bijvoorbeeld € 155, zoals blijkt uit een door adverteerder overgelegd screenshot van de website van het hotel. Naast de overnachting zijn in het arrangement ook bezoeken aan het wellnesscentrum op twee dagen opgenomen ter waarde van € 25 per persoon per bezoek.
Het oordeel van de Commissie
Voor de Commissie is voldoende aannemelijk geworden dat bij het bepalen van de waarde van het aangeboden actiearrangement is uitgegaan van de gemiddelde kamerprijs in het Stadspark Hotel vermeerderd met de kosten van het bezoek aan het wellnesscentrum. Uitgaande van de door adverteerder genoemde gemiddelde kamerprijs van € 145 en de kosten van het wellnesscentrum van € 25 p.p. per bezoek, bedraagt de waarde van het arrangement € 245. De Commissie acht daarom zowel de in de uiting genoemde waarde als de vermelde korting van 60% niet onjuist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.