De reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte e-mail van Groupon waarin onder meer staat:
“Waardebon: € 120 te gebruiken voor een toestel i.c.m. elk abonnement bij
The Phone House”
De klacht
Pas bij het doorklikken naar de website en na het doorspitten van de voorwaarden blijkt dat de aanbieding niet geldt voor elk abonnement. Sim-only abonnementen zijn uitgesloten.
Het verweer
Verweer The Phone House
In de actievoorwaarden staat duidelijk dat sim-only abonnementen zijn uitgesloten.
Verweer Groupon
Groupon sluit zich aan bij het verweer van The Phone House.
Het oordeel van de Commissie
In de e-mail wordt gesteld dat de waardebon te gebruiken is ‘i.c.m. elk abonnement bij The Phone House’. Gebleken is echter dat deze aanbieding niet geldt voor sim-only abonnementen.
Op grond van het voorgaande, en nu de reclame de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor in strijd met artikel 7 NRC. Meer in het bijzonder heeft adverteerder geen juiste (volledige) informatie verschaft over de voordelen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC.
Dat in de voorwaarden de juiste informatie wordt gegeven doet niet af aan dit oordeel, nu hiermee de onjuistheid van de reclame-uiting niet, althans te laat, wordt weggenomen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.