De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een tweetal uitingen op de website www.groupon.nl waarin gepersonaliseerde M&M’s worden aangeprezen.
1. Nieuwsbrief
Het betreft een op 24 november 2014 aan klager toegezonden e-mailbericht (nieuwsbrief) van adverteerder sub 2, waarin onder meer staat:
“Gepersonaliseerde M&M’s
(..)
Groupon biedt je vandaag gepersonaliseerde M&M’s aan: een uniek kerstcadeau of een originele versiering voor je…meer (link).
Bekijk de deal (link) € 10,00 € 2,00”
2. Uiting op de website www.groupon.nl
In de titel van de uiting staat onder meer: “Geef iemand met Kerstmis een gepersonaliseerd chocolade cadeau met My M&M’s – tot 80% korting”.
Hieronder staat onder andere vermeld: “vanaf € 2 koop! >”
Waarde korting je bespaart
€ 10 80% € 8
Hieronder volgt een uitleg van de actie.
De klacht
In beide uitingen staat dat de consument gepersonaliseerde M&M’s kan kopen vanaf € 2,- en in uiting 2 wordt er tevens bij vermeld dat de consument hiermee een korting ontvangt van 80%. Echter, de gepersonaliseerde M&M’s zijn niet verkrijgbaar vanaf € 2,-. De korting ziet op de aanschaf van waardebonnen die de consument met korting kan aanschaffen en die vervolgens te verzilveren zijn indien de consument voor een bedrag van minimaal
€ 29,90 bij adverteerder besteedt. De consument moet ten minste € 22,- (in plaats van € 30,-) uitgeven om het product daadwerkelijk te kunnen kopen. Dit komt neer op een korting van nog geen 30%, terwijl adverteerder het doet voorkomen alsof zij een korting verstrekt van 80%.
Het verweer van adverteerder sub 1
De onderhavige Groupon aanbieding betreft een aanbieding voor waardebonnen die kunnen worden ingeruild voor, of gebruikt ten behoeve van producten uit het productassortiment op de website www.mymms.nl. De aanbieding vermeldt volgens adverteerder sub 1 duidelijk en op opvallende wijze dat er drie verschillende varianten waardebonnen worden aangeboden, die worden aangeboden met kortingspercentages van respectievelijk 80%, 41% en 33%. De verwijzing in de titel van de aanbieding naar een korting ‘tot 80%’ is derhalve volgens adverteerder sub 1 niet misleidend, omdat het daadwerkelijk mogelijk is om iemand een cadeau te geven dat kan worden gekocht met een korting tot 80%. Bovendien is het daadwerkelijk mogelijk om € 2,- te betalen voor een waardebon ter waarde van € 10,- die op de website www.mymms.nl gebruikt kan worden om gepersonaliseerde M&M’s te bestellen. Volgens adverteerder sub 1 gaat van de onderhavige aanbieding(en) niet de misleidende suggestie uit dat Groupon tegen een korting tot 80% gepersonaliseerde M&M’s aanbiedt of dat elk van de aangeboden waardebonnen toereikend zou zijn om zonder bijbetaling gepersonaliseerde M&M’s te kopen via de website van adverteerder sub 1. De aanbieding verwijst duidelijk naar waardebonnen en deze vermeldt bovendien ook duidelijk de details en de voorwaarden van de aanbieding, aldus adverteerder sub 1. Zo wordt er volgens haar meerdere malen op gewezen dat het productassortiment op de website van adverteerder sub 1 begint bij € 29,90 en dat dit het minimale aankoopbedrag betreft.
Voor zover de klacht ziet op de nieuwsbrief merkt adverteerder op dat hierin slechts een gedeeltelijke beschrijving wordt weergegeven van de volledige tekst van de aanbieding op de desbetreffende webpagina van Groupon. De zin is halverwege afgebroken en wordt gevolgd door een link naar de daadwerkelijke aanbieding door middel van de verwijzing ‘meer’. Indien de consument hierop klikt krijgt hij de gehele advertentie te zien. De link in de nieuwsbrief dient derhalve volgens adverteerder sub 1 te worden beschouwd als onderdeel van, en in samenhang met de volledige advertentie die alle details bevat van de onderhavige aanbieding. Zelfs als de nieuwsbrief moet worden beschouwd als een zelfstandige advertentie, dan is deze volgens adverteerder sub 1 niet misleidend nu het juist is dat een waardebon van
€ 10,- voor My M&M’s producten kan worden aangekocht of cadeau kan worden gegeven voor slechts € 2,-.
Het verweer van adverteerder sub 2
In de advertentie staat volgens adverteerder sub 2 op een zeer prominente plaats beschreven dat het aanbod een waardebon betreft die een bepaalde waarde vertegenwoordigt. De gepersonaliseerde M&M’s kan men verkrijgen door de waardebon in te wisselen bij www.mymms.nl. Uit diverse zinsneden in de reclame-uiting blijkt volgens adverteerder sub 2 dat zij drie verschillende varianten waardebonnen aanbiedt met kortingspercentages van 80%, 41% en 33%. In de dealtitel wordt geadverteerd met een korting op een waardebon ‘tot 80%’ en dat wordt ook daadwerkelijk geboden, aldus adverteerder sub 2. De berekening van klager waarbij hij aangeeft dat het kortingspercentage slechts 30 % is klopt niet. Nu een waardebon wordt aangeboden dient het kortingspercentage over de korting die men op de waardebon krijgt te worden berekend en niet op de gehele bestelling bij My M&M’s. Er wordt wel degelijk een korting geboden van 80%.De overige voorwaarden van deze aanbieding worden in de uiting duidelijk weergegeven.
Voor zover de klacht ziet op de nieuwsbrief merkt adverteerder sub 2 op dat hier sprake is van zeer gebrekkige ruimte om het aanbod te tonen. Slechts een gedeelte van de aanbieding is hier zichtbaar en dat is voor de consument duidelijk vanwege de toevoeging van het woord ‘meer’. De prijsaanduiding bevat de oorspronkelijke prijs en de kortingsprijs van de waardebon. Nu dit ook daadwerkelijk de prijzen zijn waartegen de waardebon wordt aangeboden, is dit geenszins een onjuiste vermelding en is van misleiding geen sprake, aldus adverteerder sub 2.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de bestreden uitingen misleidend acht nu hierin volgens hem de indruk wordt gewekt dat de consument voor een bedrag van
€ 2,- gepersonaliseerde M&M’s kan verkrijgen. Voorts zijn de uitingen volgens klager misleidend omdat er geen korting van 80% wordt verstrekt, zoals in uiting 2 wordt vermeld.
2. Adverteerder sub 1 heeft betwist dat uiting 1 dient te worden beschouwd als een zelfstandige reclame-uiting. Het betreft een nieuwsbrief die slechts als onderdeel moet worden beschouwd van en in samenhang met uiting 2. De Commissie is echter van oordeel dat de nieuwsbrief waarover is geklaagd dient te worden aangemerkt als een (zelfstandige) reclame-uiting. Deze uiting dient zelfstandig aan de Nederlandse Reclame Code (hierna: NRC) te voldoen, los van de website waarnaar deze verwijst.
3. De Commissie is van oordeel dat de nieuwsbrief (uiting 1) niet anders kan worden begrepen dan dat gepersonaliseerde M&M’s worden aangeboden voor een bedrag van
€ 2,00. De kop van de uiting luidt: gepersonaliseerde M&M’s en er staat € 10,00 € 2,00 bekijk de deal (link), terwijl in de uiting met geen enkel woord wordt gesproken over het feit dat de korting ziet op ‘waardebonnen’ waarmee men gepersonaliseerde M&M’s kan aanschaffen. Evenmin wordt in de uiting vermeld dat het minimum bestedingsbedrag om gepersonaliseerde M&M’s te kunnen aanschaffen € 29,90 bedraagt (exclusief € 7,90 verzendkosten). Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie dat in de reclame-uiting een onjuist beeld wordt geschetst van wat het aanbod daadwerkelijk inhoudt en dat onjuiste informatie is verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie uiting 1 misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Ook indien, zoals adverteerder sub 2 stelt, in de reclame-uiting beperkte ruimte is, brengt dit niet met zich dat op misleidende wijze reclame mag worden gemaakt.
4. Met betrekking tot uiting 2 oordeelt de Commissie als volgt. Bij de vraag of sprake is van misleiding dient op de totale uiting te worden gelet. In de kop van de uiting wordt gezegd: “Geef iemand met Kerstmis een gepersonaliseerd chocolade cadeau met My M&M’s – tot 80% korting” en daaronder staat vermeld: “vanaf € 2”, waardoor men stellig de indruk krijgt dat met 80% korting en vanaf € 2,- gepersonaliseerde M&M’s verkrijgbaar zijn. Hierna volgt een uitleg van 3 opties waaruit de consument kan kiezen en waarvan niet aanstonds duidelijk is hoe deze zich verhouden met het in de kop van de uiting genoemde aanbod. Deze uitleg is complex en pas bij zorgvuldige bestudering van de voorwaarden blijkt de korting geen betrekking te hebben op een gepersonaliseerd chocolade cadeau, maar op een waardebon. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat in de uiting onduidelijke informatie is verstrekt over wat het aanbod daadwerkelijk inhoudt in de zin van artikel 8.2 aanhef NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie deze uiting eveneens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
5. De Commissie acht beide adverteerders verantwoordelijk nu het een product van adverteerder sub 1 betreft en dit product kennelijk in overleg met haar wordt aangeprezen door adverteerder sub 2.
6. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht op grond van het voorgaande beide reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.