Het oordeel van de Commissie De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen. Ad 1. Ten aanzien van klagers bezwaar tegen het Amstel SuperPingels spaarsysteem overweegt de Commissie dat naar aanleiding van een soortgelijke klacht tegen ditzelfde spaarsysteem de Commissie in haar uitspraak van 24 mei 2006 oordeelde dat de uiting niet in strijd was met artikel 1 RVA omdat het spaarsysteem was opgezet voor een lange termijn (drie jaar), waardoor een verhoogde consumptie van bier op korte termijn niet noodzakelijk is om SuperPingels te krijgen en omdat SuperPingels ook op andere wijze dan door de aankoop van bier kunnen worden verkregen. Op grond van dezelfde overwegingen is de Commissie van oordeel dat ook van de door klager overgelegde pagina’s van de website, waarop uiteengezet wordt hoe het spaarsysteem werkt, niet kan worden geoordeeld dat deze overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie stimuleren. Niet is gebleken van nieuwe feiten en/of omstandigheden waardoor deze uiting wel in strijd met artikel 1 RVA geoordeeld zou moeten worden. Klager stelt onder meer dat waar men er toe wordt aangespoord om in de voetbalkantine 5 bier te bestellen teneinde extra Pingels te krijgen, de uiting aanzet tot ‘binge-drinken’. Aangezien het hier gaat om het bestellen van 5 bier in de voetbalkantine, waar groepen voetbalsupporters met elkaar of spelers na de wedstrijd met het elftal bier plegen te drinken, kan van het bestellen van 5 bier niet worden geoordeeld dat daarmee tot ‘binge-drinken’ wordt aangezet. Het in het spaarsysteem aanwezige competitieve element leidt evenmin tot het oordeel dat de uiting in strijd zou zijn met artikel 1 RVA. Ad 2. De artikelen 10 en 24 RVA. Ten aanzien van de onder 2 b bedoelde pagina’s van de website overweegt de Commissie dat deze hier en daar, met name waar de “speluitleg” in beeld wordt gebracht, de “voorwaarden” worden vermeld en de 4 mascottes in beeld komen, enigszins kinderlijk aandoen. Deze pagina’s zijn echter niet zodanig van aard dat daarvan kan worden geoordeeld dat deze een attentiewaarde hebben voor minderjarigen die aanmerkelijk uitstijgt boven die welke die pagina’s hebben voor volwassenen. Daarbij heeft adverteerder, mede door het overleggen van de verklaring van Rogier W. Smit, Executive Vice President van PlayLogic, van 25 juni 2007 en de verklaring van Bas van Berkestijn van 26 juni 2007 van het bureau Woedend!, dat online games ontwikkelt, aannemelijk gemaakt dat deze online games niet specifiek op minderjarigen zijn gericht. Klager heeft de objectiviteit en de deskundigheid van degenen door wie de overgelegde verklaringen zijn opgesteld in twijfel getrokken, maar daarin volgt de Commissie klager niet. Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat van strijd met de artikelen 10 en 24 RVA geen sprake is. De artikelen 6.3 en 6.4 RVA Van het feit dat in de op de website in beeld komende kleedkamer een kratje Amstel-bier staat met daarnaast 4 flesjes Amstel-bier en op de vloer “AMSTEL” is geschreven, gaat niet de suggestie uit dat de consumptie van alcoholhoudende drank de lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert en/of de sportprestatie positief beïnvloedt. |