Omschrijving:Het betreft een folder van Scheer & Foppen, waarin onder meer een Krups BeerTender wordt aangeboden. In dit aanbod staat: “€ 45,- Vaderdagvoordeel Bij aankoop van een BeerTender. *Kijk voor de actievoorwaarden op de actiecoupon of op www.beertender.nl”. |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat gratis alcoholhoudende drank wordt aangeboden. Uit het blokje waarin staat “€ 45,- Vaderdagvoordeel” blijkt dat de € 45,- is opgebouwd uit een Heineken fust + tapschort + € 20,- retour. Dit is op het plaatje te zien en impliceert dat het bier (met het tapschort) gratis wordt weggegeven omdat dit, samen met de € 20,- retour, een korting van € 45,- oplevert. |
Het verweer van Scheer & Foppen Scheer & Foppen verwijst naar het verweerschrift van Krups. Het verweer van Heineken Het verweer van Krups |
|
Het oordeel van de Commissie Het gaat bij de toepassing van artikel 20 RVA om de wijze van aanprijzen. In de uiting staat “€ 45,- Vaderdagvoordeel bij aankoop van een BeerTender”. Daarbij staat onder meer een afbeelding van een fustje Heineken. In de uiting wordt naar het oordeel van de Commissie geen gratis drank aangeboden, maar wordt een BeerTender aangeboden met “€ 45,- Vaderdagvoordeel”. Dit is niet in strijd met artikel 20 RVA. Dat dit voordeel voor een deel uit een fustje bier bestaat, doet aan dit oordeel niet af. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |