a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.427

Datum:

06-09-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame voor Brand bier van Heineken Nederlands Beheer B.V., waarin wordt gezegd:
“In Limburg is echt iedereen welkom. Maar niet als je de smaak van Brand bier wilt veranderen. Maaswater in plaats van bronwater wilt gebruiken. Of Brandbier zonder schuim probeert te brouwen. Laat staan als je het brouwproces wilt versnellen. En daarom hebben we iedereen die denkt dat het anders moet met zachte hand de deur gewezen. Want Brand dat is echt bier. Sinds 1340”.
Hierbij worden beelden getoond van een middeleeuwse man die in een schandpaal zit, een man die eerst ondersteboven met zijn hoofd in een ton water zit en daar vervolgens uit wordt getakeld, een man die door een groep woedende mensen wordt verjaagd, een man in een midden-twintigste eeuws decor die snel wegrijdt in een volkswagenbusje met een brandende achterkant en een man die een hedendaagse vergaderzaal wordt uitgezet.

De klacht

Klager acht de uiting nodeloos kwetsend voor diegenen die ervaring met mishandeling hebben en voorts in strijd met de goede smaak en het fatsoen, omdat het onsmakelijk is om een verband te leggen tussen bier en martelingen en het onnodig is om dit soort beelden te tonen.

Het verweer

Om te benadrukken dat Brand bier al vele eeuwen volgens hetzelfde recept wordt gebrouwen en dat het recept zodanig is dat veranderingen niet welkom zijn, wordt met extreme beelden getoond hoe in de loop van de eeuwen is omgegaan met diegene die denkt dat het anders moet. De combinatie van de tekst en de beelden maakt duidelijk dat de uiting overdrachtelijk is bedoeld. De beelden zijn overdreven, absurdistisch en ironisch.
De taferelen zijn ten behoeve van de uiting geënsceneerd en refereren aan historische praktijken. Gelet op wat het publiek bijna dagelijks aan beelden van geweld en martelingen krijgt voorgeschoteld, is geen sprake van dermate schokkende beelden dat sprake is van strijd met de goede smaak en het fatsoen.
De uiting wordt niet rondom kinderprogramma’s uitgezonden.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat de uiting duidelijk absurdistisch is en humoristisch is bedoeld. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken