Omschrijving:Het betreft de websitepagina www.beertender.nl van Heineken Nederland, waarop men zich kan registreren als lid van Club BeerTender en de pagina waarop “De Silver Member privileges” en ”De Gold Member privileges” staan. |
De klacht Om zich als Silver Member te registreren, moet men de zich op een fust bevindende code invoeren. Om van Silver Member een Gold Member status te krijgen en te behouden moet men gedurende een aaneengesloten periode van 3 maanden gemiddeld 3 codes of meer per maand invoeren. Elke 6 maanden controleert adverteerder hoeveel codes er zijn ingevoerd. Men moet dus minimaal 2 biertjes per dag drinken en blijven drinken om Gold Member te worden en te blijven. Doet men dat niet, dan wordt men weer Silver Member en geniet men minder privileges. Mensen die veel drinken, worden dus beloond. De Richtlijnen die doorgaans worden gehanteerd om te voorkomen dat mensen te veel gaan drinken, staan onder meer op de website www.alcoholinfo.nl van het NIGZ. Als men 3 fusten (60 consumpties) per maand drinkt, drinkt men meer dan ingevolge de Richtlijn verantwoord is. Het door adverteerder opgezette programma stimuleert het drinken van grote hoeveelheden alcohol en is om die reden in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Omdat matige consumptie wordt afgestraft, is het programma tevens in strijd met artikel 2 RVA. Voorts is de pagina met privileges in strijd met artikel 20 RVA omdat één van de privileges van een Gold Member is dat hij een verjaardagsfustje krijgt als hij jarig is. Aan Gold Members wordt daarmee derhalve gratis alcoholhoudende drank verstrekt. |
Het verweer Het Club BeerTender programma is zorgvuldig opgezet en beoogt uitsluitend consumenten te bewegen tot merkentrouw en verpakkingstrouw. Een BeerTender is bij uitstek geschikt voor gebruik in gezelschap en is niet bedoeld om door één persoon te worden geconsumeerd. Maar zelfs als dat het geval zou zijn, dan nog wordt de in de Richtlijn genoemde hoeveelheid alcoholhoudende drank niet overschreden. Van een negatief visualiseren van onthouding of matige consumptie is geen sprake. Ook de actie zelf is niet in strijd met artikel 2 RVA. Met betrekking tot het verjaardagsfustje stelt adverteerder dat dit onderdeel van de klacht feitelijk onjuist is. De jarige ontvangt een waardebon voor een verjaardagsfustje en deze bon kan uitsluitend tegelijkertijd met de aanschaf van een fust bier worden ingeruild. Er is dus sprake van “’twee voor de prijs van één”, hetgeen niet in strijd is met artikel 20 RVA. |
Mondelinge behandeling Partijen handhaafden hun standpunt en legden pleitaantekeningen over.
|
Het oordeel van de Commissie Afgezien van het feit dat in de uitingen geen beelden worden getoond, betekent het feit dat een Gold Member meer privileges heeft dan een Silver Member niet dat in de uitingen onthouding van alcoholconsumptie of matige alcoholconsumptie op een negatieve wijze wordt afgeschilderd. Nu adverteerder een jarige feliciteert door hem een verjaardagsfustje te geven, is de uiting in strijd met artikel 20 RVA, ingevolge welke bepaling het onder meer niet is toegestaan om gratis alcoholhoudende drank aan particulieren aan te bieden. Dat sprake zou zijn van een waardebon die men bij aanschaf van een fustje zou kunnen inwisselen voor een fustje, blijkt niet uit de uiting. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting daar waar aan een jarige een verjaardagsfustje wordt aangeboden in strijd met artikel 20 RVA en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 20 RvA |