Omschrijving:Het betreft een advertentie van C1000 waarin in het kader van de “Matsweken bij C1000” onder het motto “3=2 Mats” drie kratten Heineken bier worden aangeboden waarvan de “3e gratis” is. |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat daarin met gratis drank wordt geadverteerd. Bovendien zet het stimuleren van de aankoop van drie kratjes bier in één keer aan tot overmatige alcoholconsumptie aangezien een grote beschikbaarheid van alcohol de consumptie verhoogt. Gelet hierop is de uiting tevens in strijd met artikel 1 RVA. |
Het verweer Adverteerder heeft tegen de verschillende bezwaren het volgende aangevoerd. |
Het oordeel van de Commissie Ingevolge artikel 20 RVA is onder meer het door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis aanbieden van alcoholhoudende drank niet toegestaan. Dit betekent dat nu in de advertentie een 3e krat gratis wordt aangeboden, de uiting in strijd is met artikel 20 RVA. Dat het aanbod neerkomt op een korting van 33 1/3 % doet daaraan niet af, aangezien het bij de toepassing van dit artikel (mede) gaat om de wijze waarop de drank wordt aangeprezen. Niet kan worden geoordeeld dat het in de advertentie gedane aanbod overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie zou stimuleren. De flesjes zijn geruime tijd houdbaar zodat de consumptie daarvan over een lagere tijd kan worden uitgespreid. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 RVA en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |