Omschrijving:Het betreft een filmpje op YouTube en (de link naar dat filmpje op) de website van Club BeerTender (www.beertender.nl) van Heineken Nederland BV, waarin de 24-jarige Jeroen Zweers is te zien die als winnaar van de “Ultieme Mannenkick” van de maand januari 2008 de prijs, bestaande uit deelname aan de Sint Maarten Heineken Regatta, krijgt uitgereikt door een vertegenwoordiger van Heineken. |
De klacht Het filmpje is tot stand gekomen door Club BeerTender/Heineken en is bedoeld om mensen aan te sporen lid te worden van de in 2007 door Heineken opgerichte Club BeerTender, omdat daardoor prijzen zoals de “Ultieme Mannenkick” kunnen worden gewonnen. In het filmpje komen de naam en het logo van Heineken diverse malen in beeld en de prijs wordt – blijkens het onderschrift- uitgereikt door een vertegenwoordiger van Heineken. Gelet hierop moet de uiting worden aangemerkt als alcoholreclame. |
Het verweer Er is geen sprake van (alcohol)reclame. Adverteerder doet van iedere uitreiking van een Ultieme Mannenkick-prijs een persbericht uitgaan als bewijs dat de prijs daadwerkelijk wordt uitgereikt. Het persbericht wordt omgezet in een beeldverslag door ANP Video dat naar de media wordt gestuurd. De uiting is een redactioneel item, op de plaatsing waarvan adverteerder geen invloed kan uitoefenen. Indien het beeldverslag wel als alcoholreclame wordt aangemerkt, dan is geen sprake van schending van artikel 11 RVA. Er worden geen personen getoond die alcohol drinken of tot het drinken van alcohol aanzetten. Bovendien heeft artikel 11 RVA betrekking op geënsceneerde situaties waarbij modellen worden ingehuurd. De hoofdpersoon in het beeldverslag is geen model, maar de prijswinnaar die is vastgesteld door middel van een trekking uit de deelnemers aan Club BeerTender, die de minimumleeftijd van 18 jaar moeten hebben maar jonger dan 25 jaar kunnen zijn. Het |
|
De mondelinge behandelingKlager heeft haar standpunt aan de hand van pleitaantekeningen nader toegelicht. Hierbij is onder meer aangevoerd, dat volgens de handleiding van de STIVA bij de op 1 juli 2008 in werking getreden nieuwe RVA ook bij afbeeldingen van gesponsorde evenementen de afgebeelde personen niet jonger dan 25 jaar mogen zijn. Adverteerder heeft haar standpunt nader toegelicht en een pleitnota overgelegd. Hierbij is onder meer verklaard, dat het filmpje is gemaakt door het bedrijf Nieuwslab, dat door Heineken is ingehuurd voor verslaglegging van de prijsuitreiking. Op de website beertender.nl is een link naar YouTube gemaakt, waar het filmpje is te zien.
|
Het oordeel van de Commissie Ten aanzien van de op artikel 11 RVA gebaseerde klacht geldt, dat reclame voor alcoholhoudende drank geen personen mag tonen jonger dan 25 jaar die alcoholhoudende drank drinken of die tot het drinken van alcoholhoudende drank aanzetten. De leeftijd van de hoofdpersoon in het filmpje, volgens de voice-over “de 24-jarige Jeroen Zweers”, ligt onder de in artikel 11 RVA bepaalde minimumleeftijd van 25 jaar. Nu deze hoofdpersoon echter niet wordt getoond terwijl hij een alcoholhoudende drank drinkt, en evenmin kan worden gesteld dat hij aanzet tot het drinken van alcoholhoudende drank, is geen sprake van overtreding van het bepaalde in artikel 11 RVA. |
De beslissingGelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af. |