a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0301

Datum:

12-08-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een filmpje op YouTube en (de link naar dat filmpje op) de website van Club BeerTender (www.beertender.nl) van Heineken Nederland BV, waarin de 24-jarige Jeroen Zweers is te zien die als winnaar van de “Ultieme Mannenkick” van de maand januari 2008 de prijs, bestaande uit deelname aan de Sint Maarten Heineken Regatta, krijgt uitgereikt door een vertegenwoordiger van Heineken.

De klacht

Het filmpje is tot stand gekomen door Club BeerTender/Heineken en is bedoeld om mensen aan te sporen lid te worden van de in 2007 door Heineken opgerichte Club BeerTender, omdat daardoor prijzen zoals de “Ultieme Mannenkick” kunnen worden gewonnen. In het filmpje komen de naam en het logo van Heineken diverse malen in beeld en de prijs wordt – blijkens het onderschrift- uitgereikt door een vertegenwoordiger van Heineken. Gelet hierop moet de uiting worden aangemerkt als alcoholreclame.
De hoofdpersoon in het filmpje is, blijkens de voice-over, 24 jaar. Hierdoor is de uiting in strijd met artikel 11 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA), aangezien modellen die gebruikt worden in alcoholreclame niet jonger mogen zijn dan 25 jaar.

Het verweer

Er is geen sprake van (alcohol)reclame. Adverteerder doet van iedere uitreiking van een Ultieme Mannenkick-prijs een persbericht uitgaan als bewijs dat de prijs daadwerkelijk wordt uitgereikt. Het persbericht wordt omgezet in een beeldverslag door ANP Video dat naar de media wordt gestuurd. De uiting is een redactioneel item, op de plaatsing waarvan adverteerder geen invloed kan uitoefenen.

Indien het beeldverslag wel als alcoholreclame wordt aangemerkt, dan is geen sprake van schending van artikel 11 RVA. Er worden geen personen getoond die alcohol drinken of tot het drinken van alcohol aanzetten. Bovendien heeft artikel 11 RVA betrekking op geënsceneerde situaties waarbij modellen worden ingehuurd. De hoofdpersoon in het beeldverslag is geen model, maar de prijswinnaar die is vastgesteld door middel van een trekking uit de deelnemers aan Club BeerTender, die de minimumleeftijd van 18 jaar moeten hebben maar jonger dan 25 jaar kunnen zijn. Het
filmpje valt veeleer te vergelijken met verslaggeving van een gesponsord evenement, waarbij de leeftijdsgrens van personen die in beeld komen blijkens de STIVA-toelichting op 18 jaar is gesteld.

De mondelinge behandeling

Klager heeft haar standpunt aan de hand van pleitaantekeningen nader toegelicht. Hierbij is onder meer aangevoerd, dat volgens de handleiding van de STIVA bij de op 1 juli 2008 in werking getreden nieuwe RVA ook bij afbeeldingen van gesponsorde evenementen de afgebeelde personen niet jonger dan 25 jaar mogen zijn.

Adverteerder heeft haar standpunt nader toegelicht en een pleitnota overgelegd. Hierbij is onder meer verklaard, dat het filmpje is gemaakt door het bedrijf Nieuwslab, dat door Heineken is ingehuurd voor verslaglegging van de prijsuitreiking. Op de website beertender.nl is een link naar YouTube gemaakt, waar het filmpje is te zien.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats is door adverteerder aangevoerd dat de uiting een redactioneel item betreft.
Naar het oordeel van de Commissie is echter sprake van een openbare aanprijzing van alcoholhoudende drank en om die reden van reclame in algemene zin als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en meer in het bijzonder van reclame voor alcoholhoudende dranken als bedoeld in de algemene bepalingen van de RVA.
Adverteerder heeft door het inhuren van een bedrijf voor het maken van opnames van de prijsuitreiking en het plaatsen van een link op de website van Club BeerTender naar YouTube, waar het filmpje is te zien, anders dan bij een redactioneel artikel het geval is, nadrukkelijk de hand gehad in zowel het opnemen als het verspreiden van het filmpje, waarin de naam en het logo van Heineken verscheidene malen prominent in beeld komen en de naam Heineken te horen is.

Ten aanzien van de op artikel 11 RVA gebaseerde klacht geldt, dat reclame voor alcoholhoudende drank geen personen mag tonen jonger dan 25 jaar die alcoholhoudende drank drinken of die tot het drinken van alcoholhoudende drank aanzetten.
Bij de toetsing van de uiting aan artikel 11 RVA kan in het midden worden gelaten of de oude of de op 1 juli 2008 in werking getreden RVA van toepassing is, nu de tekst van dit artikel niet is gewijzigd. De handleiding van de STIVA bij dit artikel is weliswaar wel anders komen te luiden, maar nu deze handleiding geen deel uitmaakt van de RVA laat de Commissie deze bij het toetsen van de reclame aan de NRC buiten beschouwing.

De leeftijd van de hoofdpersoon in het filmpje, volgens de voice-over “de 24-jarige Jeroen Zweers”, ligt onder de in artikel 11 RVA bepaalde minimumleeftijd van 25 jaar. Nu deze hoofdpersoon echter niet wordt getoond terwijl hij een alcoholhoudende drank drinkt, en evenmin kan worden gesteld dat hij aanzet tot het drinken van alcoholhoudende drank, is geen sprake van overtreding van het bepaalde in artikel 11 RVA.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken