De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen van Stichting Studentencafé de Beurs:
1) De aankondiging van de Aftertoetsborrel op www.studentencafedebeurs.nl.
In deze aankondiging staat onder meer:
“Aftertoetsborrel – € 20,- onbeperkt drinken! (…) Voor slechts 20 euro kun je van 17.00 tot 3.00 uur alle dranken nuttigen, dus: bier, fris, wijn en sterk. Lekker all-inclusive in De Beurs je weekend beginnen, wat wil je nog meer?”
2) De flyer voor de Aftertoetsborrel waarop soortgelijke mededelingen staan.
3) De flyer voor de zogenaamde Mustangh Wild Africa Party. Op deze flyer staat: “Actie: Tegen inlevering van een loterijlot bij de bar 1 gratis bier.”
De klacht
Het adverteren voor de all-inclusive actie is in strijd met artikel 1 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat daardoor overmatige consumptie van alcohol wordt gestimuleerd. Het adverteren met gratis drank is in strijd met artikel 20 RVA.
Het verweer
In het café zijn uitsluitend vrijwilligers werkzaam die de RVA niet kenden. De gewraakte uitingen zijn na ontvangst van de klacht onmiddellijk verwijderd. De aankondiging van de Aftertoetsborrel stimuleert geen onverantwoord alcoholgebruik. De consument kan er voor kiezen om een niet-alcoholhoudende drank (“fris”) te bestellen. De blikjes op de foto voor de Aftertoetsborrel bevatten cola. De sponsoren hebben geen expliciete toestemming gegeven voor het gebruik van hun namen en logo’s ten behoeve van de Aftertoetsborrel. Bij de Mustangh Wild Africa Party was in feite geen sprake van een gratis biertje, omdat de prijs van het in te wisselen loterijlot ruim boven de gebruikelijke verkoopprijs van een biertje ligt. Dit feest werd door een derde (Mustangh) georganiseerd.
Het oordeel van de Commissie
1) Naar het oordeel van de Commissie missen de reclame-uitingen voor de Aftertoetsborrel de nodige terughoudendheid waardoor overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank wordt gestimuleerd. In deze uitingen wordt zonder enige beperking de mogelijkheid geboden om van 17.00 uur tot 03.00 uur voor een vast bedrag (€ 20,–) niet alleen frisdrank, maar ook alcoholhoudende drank te nuttigen. De reclame-uitingen lijken daarbij op te roepen tot het drinken van veel alcohol door de foto van twee mannen die blikjes boven hun hoofd leegschenken. Van de foto gaat naar het oordeel van de Commissie de suggestie uit dat het blikjes bier betreft, mede door de vermelding van de sponsornaam Heineken bij de foto. Dat het in werkelijkheid om blikjes cola zou gaan en Heineken geen expliciete toestemming voor gebruik van zijn logo in deze uiting heeft gegeven, doet niet af aan het oordeel dat adverteerder door het voorgaande in strijd met artikel 1 RVA heeft gehandeld.
2) In de flyer voor de Mustangh Wild Africa Party staat dat men tegen inlevering van een loterijlot “1 gratis bier” ontvangt. Adverteerder heeft daardoor in strijd met artikel 20 RVA gehandeld, welk artikel het adverteren met gratis drank verbiedt. Dat men het gratis biertje alleen ontvangt tegen inlevering van een loterijlot en dat de prijs van een lot ruim boven de gebruikelijke verkoopprijs van een biertje ligt, doet daaraan niet af. Evenmin doet aan het voorgaande af dat de Mustangh Wild Africa Party door een derde is georganiseerd. Adverteerder is immers verantwoordelijk voor reclame-uitingen die hij, zoals in dit geval, mede ten behoeve van zichzelf verspreidt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 RVA respectievelijk 20 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.