De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Heineken bier waarin een aantal mannen aan het dansen is op het nummer “U can’t touch this” van McHammer. Nadat de muziek is gestopt, loopt een man naar de muziekspeler en draait een cassettebandje om. Vervolgens wordt gezegd: “Wie kent hem nog? Het cassettebandje. En hij is terug, maar dan nu als USB stick. In speciale verpakking met 6 blikjes Heineken.”
Gelijktijdig worden vijf “Heineken cassettesticks” in verschillende kleuren getoond.
De klacht
De Heineken cassettestick is als gadget specifiek gericht op minderjarigen. Hierdoor is sprake van strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Juist minderjarigen zullen zich aangetrokken voelen tot de kleurige USB stick. Deze stick heeft een grootte van 2 GB en wordt aangeboden inclusief drie gratis downloads. Jongeren zijn veel bezig met het gratis downloaden van muziek, zodat dit aanbod hun aandacht zal trekken. Deze combinatie van factoren zorgt ervoor dat de stick uitermate aantrekkelijk is voor minderjarigen. Deze stick is ook gemakkelijk via de supermarkt te verkrijgen. Onderzoek wijst uit dat het bezit van een promotioneel item van een alcoholproducent ertoe bijdraagt dat men jonger begint met het drinken van alcohol. Om deze reden is het van belang dat alcoholproducenten geen gadgets produceren die zich richten op jongeren of die door hen aantrekkelijk worden gevonden.
Het verweer
Adverteerder richt zich met de onderhavige reclame op een doelgroep die nu dertig jaar of ouder is. Deze doelgroep danste destijds op de muziek van McHammer die in de televisiecommercial is te horen. De Heineken cassettestick roept bij deze doelgroep prettige herinneringen op aan de tijd dat muziekcassettes werden gebruikt in plaats van cd’s.
De televisiecommercial toont een voor deze doelgroep herkenbare situatie uit de tijd dat men nog jong was. De doelgroep gebruikt nu dagelijks USB-sticks, ook voor muziekbe-
standen. Vandaar dat adverteerder hen heeft willen verrassen met de Heineken cassettestickin de vorm van een ouderwets cassettebandje. Bovendien biedt adverteerder de doelgroep de mogelijkheid drie muziekbestanden te downloaden, omdat ook dat de belangstelling van deze groep heeft. Van strijd met artikel 10 RVA is daarbij geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt dat volgens klager sprake is van een verboden reclame-uiting, omdat gebruik wordt gemaakt van een premium (de Heineken cassettestick) dat specifiek op minderjarigen is gericht. Bij de beoordeling van deze klacht is van belang dat muziekcassettes begin jaren negentig van de vorige eeuw zeer populair waren, maar daarna reeds spoedig door andere geluidsdragers zijn vervangen. Als gevolg van deze ontwikkeling kunnen minderjarigen nu nog nauwelijks bekend worden verondersteld met muziekcassettes. De televisiecommercial en de Heineken cassettestick refereren onmiskenbaar aan de begin jaren negentig van de vorige eeuw. Op grond van het voorgaande kan niet worden gezegd dat in het bijzonder minderjarigen prijs zullen stellen op de Heineken cassettestick. Dit gadget is blijkens het voorgaande ook niet specifiek op minderjarigen gericht. Het feit dat de Heineken cassettesticks fel gekleurd zijn en dat daarmee gratis drie nummers kunnen worden gedownload, leidt niet tot een ander oordeel. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.