a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00534

Datum:

03-09-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor Heineken bier waarin een aantal mannen aan het dansen is op het nummer “U can’t touch this” van McHammer. Nadat de muziek is gestopt, loopt een man naar de muziekspeler en draait een cassettebandje om. Ver­vol­gens wordt gezegd: “Wie kent hem nog? Het cassette­bandje. En hij is terug, maar dan nu als USB stick. In speciale verpakking met 6 blikjes Heineken.”

Gelijktijdig worden vijf “Heineken cassettesticks” in verschillende kleuren getoond.

 

De klacht

 

De Heineken cassettestick is als gadget specifiek gericht op minderjarigen. Hierdoor is sprake van strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Al­coholhoudende Dran­ken (RVA). Juist minderjarigen zullen zich aangetrokken voelen tot de kleurige USB stick. Deze stick heeft een grootte van 2 GB en wordt aangeboden inclusief drie gratis down­loads. Jonge­ren zijn veel bezig met het gratis downloaden van muziek, zodat dit aanbod hun aan­dacht zal trekken. Deze combinatie van factoren zorgt ervoor dat de stick uiter­mate aan­trekkelijk is voor minderjarigen. Deze stick is ook gemakkelijk via de super­markt te ver­krijgen. Onderzoek wijst uit dat het bezit van een promotioneel item van een alcohol­pro­ducent ertoe bijdraagt dat men jonger begint met het drinken van alcohol. Om deze reden is het van belang dat alcoholproducenten geen gadgets produ­ceren die zich richten op jongeren of die door hen aantrekkelijk worden gevonden.

 

Het verweer

 

Adverteerder richt zich met de onderhavige reclame op een doelgroep die nu dertig jaar of ouder is. Deze doelgroep danste destijds op de muziek van McHammer die in de te­le­visiecommercial is te horen. De Heineken cassettestick roept bij deze doelgroep prettige herinneringen op aan de tijd dat muziekcassettes werden gebruikt in plaats van cd’s. 

De televisiecommercial toont een voor deze doelgroep herkenbare situatie uit de tijd dat men nog jong was. De doelgroep gebruikt nu dagelijks USB-sticks, ook voor muziekbe­-

standen. Vandaar dat adverteerder hen heeft willen verrassen met de Heineken casset­testickin de vorm van een ouderwets cassettebandje. Bovendien biedt adverteerder de doelgroep de mogelijkheid drie muziekbestanden te downloaden, omdat ook dat de be­langstelling van deze groep heeft. Van strijd met artikel 10 RVA is daarbij geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt dat volgens klager sprake is van een verboden reclame-uiting, omdat gebruik wordt gemaakt van een premium (de Heineken cassettestick) dat speci­fiek op minder­jarigen is gericht. Bij de beoordeling van deze klacht is van belang dat muziekcassettes begin jaren negentig van de vorige eeuw zeer populair waren, maar daarna reeds spoedig door andere geluidsdragers zijn vervangen. Als gevolg van deze ontwikkeling kunnen minderjarigen nu nog nauwelijks bekend worden veron­dersteld met mu­ziek­cassettes. De televisiecommercial en de Heineken cassettestick refereren on­mis­kenbaar aan de begin jaren negentig van de vorige eeuw. Op grond van het voorgaande kan niet worden gezegd dat in het bijzonder minderjarigen prijs zullen stellen op de Hei­ne­­ken cassettestick. Dit gadget is blijkens het voorgaande ook niet specifiek op minder­jarigen gericht. Het feit dat de Heineken cassette­sticks fel gekleurd zijn en dat daarmee gratis drie nummers kunnen worden gedownload, leidt niet tot een ander oor­deel. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken