De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van C1000 van week 47, 2009. Bij een afbeelding van twee gestapelde kratten Heineken en Grolsch staat de volgende tekst:
‘Heineken of Grolsch bier
alle varianten
krat 24 flesjes á 300 of 330 ml
of krat 16 flesjes á 450 ml
10.89 – 12.29
per krat 8.79′
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
In de folder staat dat de actie betrekking heeft op alle varianten Grolsch en Heineken bier. Wanneer klager bij de kassa een krat Herfstbokbier wil afrekenen, wordt hem verteld dat de actieprijs geen betrekking heeft op Herfstbokbier van Grolsch. De reclame is daarom misleidend.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen. Adverteerder stelt dat normaal bier onder meer in bereidingswijze, alcohol-percentage, marketing en prijs verschilt van speciaalbier, zoals Herfstbokbier. Volgens adverteerder is de gemiddelde consument bekend met deze verschillen alsook met de wijze waarop de aanbieding in de advertentie is gecommuniceerd. In de advertentie volgt na de tekst ‘alle varianten’ een verwijzing naar de verschillende soorten kratten met flesjes van 300, 330 of 450 ml. Consumenten zullen deze verwijzing niet opvatten als betrekking hebbend op alle soorten bier inclusief de duurdere speciaalbieren, maar als gericht op de verschillende kratten. De advertentie vermeldt en toont ook expliciet dat het om kratten gaat die in de aanbieding zijn. Dit is relevant omdat speciaalbier niet in kratten wordt verkocht maar in kartonnen six-packs of per flesje in het schap. De actieprijs per krat kan alleen al om die reden niet van toepassing zijn op speciaalbier. Speciaalbieren worden wel vanuit het distributiecentrum in kratten uitgeleverd. Het zou kunnen, in het geval van klager, dat de kratten niet, zoals gebruikelijk, door het betreffende filiaal zijn uitgepakt en als six-pack op de plank zijn gezet. Klager had desondanks kunnen begrijpen dat de actie geen betrekking had op speciaalbieren. Verder is het onlogisch te veronderstellen dat vier six-packs of vierentwintig losse flesjes speciaalbier met een prijs van ongeveer € 20,- voor een ‘normale’ prijs van € 12,29 of € 10,89 worden aangeboden. Adverteerder meent dan ook dat van misleiding geen sprake is en verzoekt om afwijzing van de klacht.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie stelt voorop dat in de reclamefolder staat dat de genoemde prijs ‘per krat’ geldt voor ‘alle varianten’ Heineken en Grolsch bier. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument uit deze mededelingen begrijpen, dat de actieprijs geldt voor alle soorten bier van genoemde merken die per krat worden verkocht. In dat verband is van belang dat klager heeft gesteld dat hij een krat Grolsch Herfstbokbier bij de kassa van de desbetreffende winkel heeft willen afrekenen. De Commissie leidt hieruit af dat in sommige winkels ook dit soort speciaalbier per krat wordt verkocht. Adverteerder erkent dat deze mogelijkheid bestaat. Gelet hierop had adverteerder in de folder moeten toelichten dat de actieprijs uitsluitend geldt voor kratten normaal bier. Adverteerders verweer dat klager bekend moet worden verondersteld met de verschillen in normaal en speciaalbier, zoals marketing en prijs, doet aan het vorenstaande niet af.
2) De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat uit de folder onvoldoende blijkt dat de actieprijs van € 8,79 uitsluitend geldt voor normaal bier. Adverteerder heeft aldus geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.