De bestreden reclame-uiting
Het betreft een twitterbericht dat op 21 juli 2011 is verzonden vanaf het twitteraccount Heineken_NL met de tekst:
“Ik drink alleen Heineken bier op dagen die eindigen op een ‘-g’. – http://moby.to/yup0bg”
De in de tekst genoemde hyperlink verwijst naar een afbeelding van een jaarkalender van 2011 waarop alle dagen in het rood zijn omcirkeld.
De klacht
Adverteerder zet met dit bericht aan tot overmatig alcoholgebruik. Dit is op grond van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) verboden.
Het verweer
Adverteerder stelt zich – samengevat – op het standpunt dat geen sprake is van strijd met het genoemde artikel 1 RVA. Voor zover voor de beslissing van belang zal in het oordeel nader op het verweer worden ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Op grond van artikel 1 RVA is in alle reclame voor alcoholhoudende drank terughoudendheid geboden.
De Commissie is van oordeel dat de tekst in het twitterbericht, met name in combinatie met de afgebeelde kalender, de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Naar het oordeel van de Commissie stimuleert adverteerder, door te stellen dat zij iedere dag (van het jaar) Heineken bier drinkt, overmatige en dus onverantwoorde consumptie van alcohol. De gemiddelde consument zal de tekst van het twitterbericht niet opvatten als
slechts een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, zoals door adverteerder wordt gesteld, nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie. Dat de uiting humoristisch is bedoeld brengt niet mee dat een adverteerder de bij reclames voor alcoholhoudende drank vereiste terughoudendheid uit het oog mag verliezen.
De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.