De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin bij beelden van werkzaamheden in binnen- en buitenland van 4 klanten van ABN AMRO, te weten FloraHolland, Heineken, chipmaker NXP en Dockwise Yacht Transport wordt gezegd:
“Weten hoe je grenzen en barrières voor je klanten weg kan nemen. Snel handelen in een sneller veranderende wereld. Dat is waar het bij internationaal zakendoen tegenwoordig om draait. Met meer dan 180 jaar ervaring weten wij als geen andere bank hoe we voor u gecompliceerde deals soepel en snel tot een succes kunnen maken. Dat is internationaal zakendoen anno nu. ABN AMRO. De bank anno nu”.
De klacht
In deze reclame worden nadrukkelijk “Heineken flesjes, fabriek en transport” in beeld gebracht, zonder de waarschuwing “drink met mate”. Volgens klager worden aldus de regels op het gebied van reclame voor alcoholhoudende dranken omzeild.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat de bestreden televisiereclame moet worden aangemerkt als reclame voor alcoholhoudende drank en dat de uiting om die reden zou moeten zijn voorzien van een educatieve slogan als bedoeld in artikel 32 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (2012) (RvA).
Naar het oordeel van de Commissie is de uiting duidelijk afkomstig van ABN AMRO en houdt deze een aanprijzing in van internationaal zakendoen met behulp van ABN AMRO. In dit verband wordt de aandacht gevestigd op de internationale activiteiten van 4 verschillende klanten van ABN AMRO, waarbij werkzaamheden in binnen- en buitenland van achtereenvolgens FloraHolland, Heineken, NXP en Dockwise Yacht Transport in beeld worden gebracht. Dat hierbij onder meer een deel van het productie- en distributieproces van Heineken bier is te zien, betekent nog niet dat de bestreden uiting in haar geheel moet worden aangemerkt als reclame voor alcoholhoudende drank.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.