De bestreden uiting
Het betreft een uiting op www.jumbo.com, over een kortingsactie van Jumbo.
Daarin staat onder meer:
“De actie loopt van 20 januari t/m 18 februari 2020. Een actiecode is géén garantie op een ticket. Je bent pas verzekerd van een ticket als je deze besteld hebt.
1 (….)
2 Bestel met je actiecode(s) een ticket met 50% korting voor Super Friday van de Dutch Grand Prix. Je ontvangt een bevestiging van je bestelling in je mailbox.
3 (…)
4 (…)
Bestel je ticket Bekijk de actievoorwaarden
(…)
General Admission Bronze
vanaf € 17.5 (€ 35) vanaf € 25 (€ 50)
Silver
Vanaf € 35.5 (€71) Gold
vanaf € 49.5 (€ 99)
Main Straight Accessibility Platform
Vanaf € 56 (€ 112) vanaf € 25 (€ 50,-)”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vraagt zich af of de onderhavige kortingsactie is toegestaan en zo ja, onder welke voorwaarden. Klager kan nergens tickets aanschaffen voor de officiële prijs en dat is wel nodig om het begrip “korting” te mogen gebruiken. In elk geval dienen de tickets de laatste maanden voor de prijs zonder korting te zijn aangeboden, aldus klager.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Klager stelt veeleer slechts vragen, dan dat hij een klacht indient.
Voor zover uit klagers vragen een klacht kan worden opgemaakt, begrijpt Jumbo deze aldus: de met 50% korting aangeboden kaarten voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix (hierna: “DGP”) zouden niet beschikbaar zijn (geweest) voor de officiële door Jumbo vermelde prijzen, althans klager heeft de kaarten niet voor die prijs kunnen aanschaffen.
Als sponsor van de DGP is Jumbo met de DGP overeengekomen dat Jumbo een deel van de tickets voor de Super Friday op 1 mei 2020 zal afnemen en dat zij deze mag gebruiken voor een kortingsactie.
De voorwaarden van de kortingsactie staan op https://www.jumbo.com/acties/gp/actievoorwaarden en de informatie op de pagina https://www.jumbo.com/acties/gp/ticket-info is juist.
De door Jumbo van DGP afgenomen tickets, die zij aanbiedt met een korting van 50%, zijn reguliere tickets voor de Super Friday, die ook op de website van DGP zijn aangeboden. Jumbo verwijst in dit verband naar het desbetreffende in het verweer opgenomen schema en naar de website van DGP: https://dutchgp.com/tickets/. Zij merkt daarbij op dat de tickets, verkrijgbaar via laatstgenoemde website, voor wat betreft Super Friday inmiddels zijn uitverkocht en dat er alleen nog tickets beschikbaar zijn voor de zaterdag.
Van een onjuistheid of misleiding betreffende de vermelding van de prijzen en de korting van 50% is geen sprake. Dat klager geen kaarten voor de Super Friday heeft weten te bemachtigen, betekent evenmin dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
Het oordeel van de voorzitter
Klager stelt een aantal vragen, maar de voorzitter leest in die vragen de volgende klacht: klager trekt in twijfel of de in de bestreden uiting genoemde korting van 50% een werkelijke korting betreft oftewel of de in de uiting vermelde, doorgestreepte prijzen daadwerkelijk zijn gehanteerd. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.
Door te verwijzen naar een in het verweer opgenomen prijzenschema, afkomstig van de website https://dutchgp.com/tickets/, heeft Jumbo voldoende aannemelijk gemaakt dat zij in het kader van de onderhavige actie tickets aanbiedt voor Super Friday, waarvan de prijs de helft bedraagt van de reguliere prijs van die tickets. Dat klager geen tickets kon aanschaffen voor die reguliere prijs, houdt -naar de voorzitter aannemelijk acht- verband met het door Jumbo genoemde gegeven dat de tickets voor Super Friday, die verkrijgbaar waren via https://dutchgp.com/tickets, inmiddels zijn uitverkocht.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.