De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Heineken 0.0% (alcoholvrij bier). In de reclame is te zien dat een man, zittend achter het stuur van een geparkeerde cabriolet, een flesje bier drinkt. Een politieagent loopt op de man af en de man denkt dat de agent hem wil bekeuren omdat hij alcohol drinkt. Hij toont de politieagent het flesje, waarop zichtbaar is dat het 0.0% bier betreft. De politieagent wijst de man echter op een verkeersbord dat aangeeft dat ter plaatse een parkeerverbod geldt. Hierna verschijnt groot in beeld onder meer: “0% alcohol”.
De klacht
Klager acht het een slechte zaak dat wordt gepromoot om in Nederland flesjes bier achter het stuur te drinken. Van een afstand kan men niet zien dat het om alcoholvrij bier gaat.
Het oordeel van de voorzitter
Uit de televisiecommercial blijkt duidelijk dat het om de aanprijzing van bier zonder alcohol gaat. Dit is immers onderdeel van de verhaallijn en wordt ook uitdrukkelijk in beeld vermeld. Het is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code om een dergelijk product aan te prijzen door middel van een verhaallijn als de onderhavige. Daarom wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.