De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van Dirk met aanbiedingen die geldig waren in de periode van 12 juli 2020 tot en met 18 juli 2020, voor zover daarin de volgende aanbieding voor bier stond:
“2 halen = 1 betalen
2 voor
van 6.58
3.29
Amstel of Heineken pilsener, 0.0% of Radler (…)
Actieprijzen variëren van € 3,29 tot € 5.19.
Prijsvoorbeeld: twee 6-packs Amstel 0.0% pilsener.”
Samenvatting van de klacht
Er staat groot geschreven: “2 voor 3,29”. Hieronder staat heel klein dat de actieprijs kan verschillen van € 3,29 tot € 5,19. Dit zie je niet als je in de winkel staat.
Samenvatting van het verweer
Omdat acties meestal uit diverse varianten bestaan met verschillende prijzen, doet adverteerder er alles aan om dit duidelijk, eerlijk en transparant te communiceren richting de klant en wel als volgt:
- onder de omschrijving van de actie wordt expliciet vermeld dat de “actieprijzen variëren”,
- vervolgens noemt adverteerder exact de laagste en hoogste actieverkoopprijs (“van 3,29 tot 5,19”),
- tevens vermeldt adverteerder expliciet het prijsvoorbeeld (“twee 6-packs Amstel 0.0% pilsener”).
Ook in de winkel wordt de klant op verschillende manieren over de actieprijs van artikelen geïnformeerd. De consument is bekend met een dergelijk prijsmechanisme.
Het oordeel van de voorzitter
De bestreden uiting bestaat uit een paginagrote advertentie voor een “2 halen = 1 betalen” actie waarbij de verpakkingen van diverse soorten bier zijn te zien met daarnaast in een groot formaat lettertype de prijs van € 3,29. Onder deze prijs staat de volgende toelichting: “Prijsvoorbeeld: twee 6-packs Amstel 0.0% pilsener”. Dit maakt duidelijk dat het een prijs is die specifiek voor het hier genoemde bier geldt en dat deze prijs als ‘prijsvoorbeeld’ wordt genoemd. Deze toelichting volgt direct na de mededeling “Actieprijzen variëren van € 3,29 tot € 5.19” waaruit duidelijk blijkt dat de genoemde prijs niet voor alle afgebeelde producten geldt. Klaagster stelt terecht dat deze toelichtingen een veel kleiner lettertype hebben dan de genoemde actieprijs. Naar het oordeel van de voorzitter zal deze informatie de gemiddelde consument desondanks niet ontgaan, nu uit de uiting als geheel duidelijk blijkt dat het hier gaat om een toelichting bij de genoemde prijs. Deze toelichting is ook voldoende leesbaar. De gemiddelde consument zal het belang van deze toelichting inzien en daarvan kennis nemen. Om die reden kan de klacht niet slagen en wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.