a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0610

Datum:

04-12-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclamefolder van Ford Nederland met de aanhef “Waanzinnig veel Disney Voordeel op de nieuwe Ford modellen!”, waarin onder andere een Ford Fusion Champion met € 2.000,- Disney Droomvoordeel wordt aangeboden.

De klacht

De in de folder vermelde actieprijs voor de Ford Fusion Champion van € 15.695,- is de volgens de prijslijst geldende normale prijs voor dit model. In de folder is de normale prijs eerst met € 2.000,- verhoogd, waarna de indruk wordt gewekt dat € 2.000,- Disney Droomvoordeel wordt verstrekt.
Voorts is de als voorbeeld genoemde uiteindelijk te betalen prijs niet reëel, omdat de kosten voor het rijklaar maken van de auto niet in deze prijs zijn inbegrepen.

Het verweer

De aanbieding betreft een actiemodel, dat ten opzichte van het standaardmodel diverse extra accessoires heeft zoals airconditioning, radio/cd-speler en elektrisch bedienbare portierramen. Dit pakket vertegenwoordigt een productwaarde van € 2.000,-, wat in de uiting als voordeel wordt gecommuniceerd.

Het oordeel van de Commissie

Uit de door klager overgelegde prijslijst van Ford-modellen blijkt dat de normale prijs voor een Ford Fusion Champion € 15.695,- bedraagt. Blijkens de prijslijst zijn in dit model in ieder geval airconditioning en een radio/cd-speler (Easy Sound System 6000) standaard aanwezig. Adverteerster heeft deze accessoires derhalve ten onrechte als extra accessoires van het aangeboden actiemodel bestempeld.
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerster onvoldoende gemotiveerd weersproken, dat de in de uiting opgenomen normale prijs van € 17.695,- voor een Ford Fusion Champion € 2.000,- boven de in de prijslijst vermelde normale prijs ligt. Het in de uiting opgenomen rekenvoorbeeld, waarin een voordeel van € 2.000,- wordt aangeboden, gaat niet uit van een reële prijs. De Commissie acht de uiting om die reden misleidend.
Wat betreft de kosten voor het rijklaar maken, overweegt de Commissie dat in de folder is vermeld: “Alle in deze uitgave genoemde prijzen zijn (..) excl. kosten rijklaar maken (..)”. In zoverre wijst de Commissie de klacht af.

De beslissing

Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken