Omschrijving:Het betreft een telemarketinggesprek tussen klager en Intergas NV, waarin een leveringovereenkomst voor elektriciteit is aangeboden en een brief waarin onder andere staat: |
De klacht Tijdens een telemarketing gesprek is een leveringovereenkomst voor elektriciteit aangeboden met 1 jaar gratis elektriciteit bij een 3 jaarscontract. Klager is hiermee akkoord gegaan. Vervolgens heeft klager een te tekenen contract met een begeleidende brief van adverteerder ontvangen. In de brief wordt klager welkom geheten als nieuwe klant en staat dat klager “een jaar gratis elektriciteit” krijgt. Volgens het contract is echter sprake van een elektriciteitskorting tot maximaal 3850 kWh. Deze beperking is echter niet tijdens het gesprek aan de orde geweest en staat ook niet in de brief . Voorts is tijdens het gesprek een gratis digitale energiemeter aangeboden. In de brief staat dat contact met klager opgenomen zal worden voor de installatie daarvan. Klager heeft vervolgens terzake echter niets meer van adverteerder gehoord. |
Het verweer Adverteerder legt een telefoonscript over. In de begeleidende brief wordt verwezen naar de voorwaarden en de contracten. Niet de brief maar het contract bindt de klant met adverteerder. Adverteerder mag er van uit gaan dat een klant die een contract ondertekent daarbij een bewuste en weloverwogen keuze maakt. De klant is tijdig op de hoogte van de voorwaarden. Bij het aanbod van een jaar gratis stroom wordt ook een digitale meter aangeboden. Dit is niet contractueel vastgelegd. Helaas kan adverteerder de digitale meters door omstandigheden niet installeren. |
De mondelinge behandelingKlager licht toe dat de beperking op het aanbod van één jaar gratis elektriciteit veel uitmaakt en dus een belangrijke beperking is.
|
Het oordeel van de Commissie Wat de aangeboden gratis energiemeter betreft, zijn de uitingen eveneens misleidend, omdat deze, naar adverteerder heeft medegedeeld, door adverteerder niet kan worden geïnstalleerd. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |