Omschrijving:Het betreft de uitingen I t/m V van de respectievelijke adverteerders Consict BV h.o.d.n. Angelcare, Baby Walz, Baby Paleis, Baby Boardrent, Best4Specials, Mykko NV, waarin onder andere het volgende staat: Uiting I. : “De gebruikte luiers worden in de gepatenteerde, doorlopende Captiva-plastic zak reukloos verzegeld. De 7 lagen voorkomen, dat er lucht vrijkomt”, “Ook sterk ruikende luiers zijn inclusief bacteriën en geurtjes hermetisch verpakt”, “met slechts één derde van de hoeveelheid plastic die andere luieremmers nodig hebben, dus veel milieuvriendelijker”, “volkomen geurloos dankzij gepatenteerde 7-lagen folie” en “99,97 % hermetisch afgesloten folie”. Uiting II. : “De gebruikte luiers worden in de gepatenteerde, doorlopende Captiva-plastic zak reukloos verzegeld. De 7 lagen voorkomen, dat er lucht vrijkomt”, “Ook sterk ruikende luiers zijn inclusief bacteriën en geurtjes hermetisch verpakt” en “met slechts één derde van de hoeveelheid plastic die andere luieremmers nodig hebben, dus veel milieuvriendelijker”. Uiting III. : “gegarandeerd geurloos” en “en is het verbruik beduidend minder dan bij andere luiersystemen, dus veel economischer en milieuvriendelijker”. Uiting IV. : “Deze fraai gevormde, nieuwe luieremmer is gebruiksvriendelijk en geheel reukloos”, “gegarandeerd geurloos” en “en is het verbruik beduidend minder dan bij andere luiersystemen, dus veel economischer en milieuvriendelijker”. Uiting V. : “gegarandeerd geurloos”, “en is het verbruik beduidend minder dan bij andere luiersystemen, dus veel economischer en milieuvriendelijker”, “99,97 % hermetisch afgesloten folie”, “volkomen geurloos gepatenteerde 7-lagen folie” en “Milieuvriendelijk. Verbruikt driemaal minder folie”. |
De klacht a. Ten onrechte wordt gesteld dat het product milieuvriendelijker is. Deze stelling lijkt te zijn gebaseerd op het feit dat de emmer “3 maal minder zakken gebruikt”, vermoedelijk vergeleken met de concurrenten. Voor zover klager heeft kunnen nagaan, wordt er voor dit product geen gebruik gemaakt van bio-afbreekbaar of recycled materiaal maar van gewoon plastic. b. Het is bij onderzoek van de functionele werking van het product moeilijk te zien hoe kan worden gesteld dat het product “volledig geurloos” is. c. De beweringen “99,97% luchtdichte zak” en “Onze gepatenteerde 7-laagse zuurstofbarrièrezak is volledig luchtdicht” kunnen niet waar zijn. Verder wordt hiermee ten onrechte de indruk gewekt dat er geen geur kan ontsnappen. Er is onafhankelijk onderzoek dat aantoont dat de Angelcare Captiva Luieremmer niet “volledig geurloos” is en dat de emmer noch de bewaarzak volledig of “99,97%” luchtdicht zijn. Om die reden zijn de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC). |
Het verweer Het verweer van Consict luidt: Consict koopt de Angelcare Captiva Luieremmer van de importeur, Mykko in België die de distributie voor de Benelux verzorgt. Mykko heeft de bewuste teksten aangeleverd. Het verweer van Baby-Walz luidt: de beslissing van de Commissie zal worden aanvaard en uitgevoerd. Het verweer van Babypaleis luidt: Babypaleis zal zich aan de uitspraak conformeren. Het verweer van Baby Boardrent luidt: De klacht is doorgestuurd aan de leverancier. Het verweer van Mykko luidt: Mykko is momenteel bezig met het maken van nieuwe verpakkingen voor de Angelcare luieremmer. Daar waar nodig zullen de nodige correcties worden aangebracht. |
Het oordeel van de Commissie Met betrekking tot het gebruiken van absolute milieuclaims als “milieuvriendelijk” is grote terughoudendheid geboden, omdat het veelal moeilijk voorstelbaar is dat bewijs van dergelijke claims kan worden geleverd. Van de claims “milieuvriendelijk” en/of “milieuvriendelijker” heeft adverteerder de juistheid niet aangetoond. Deze claims kunnen consumenten misleiden over milieuaspecten van het aangeprezen product. Gelet op het voorgaande zijn de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC artikelen 2 en 3 MRC |