a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0085

Datum:

15-04-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de radioreclame van BMW Nederland BV, waarvan de tekst als volgt luidt:
“(…)
Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe stap in je carrière?
En een auto te nemen die je altijd al wilde?
Design, sportief, met toch het groenste energielabel A en dus overheidssubsidie?
Dat kan, want BMW introduceert de 316i Sedan vanaf € 32.450, dus een lagere bijtelling.
Dat maakt de BMW 316i wel heel bereikbaar”.

De klacht

Gezegd wordt dat de BMW 316i het meest gunstige energielabel A heeft en daardoor een hoge subsidie (nl. € 1.400,-). Daarbij wordt vermeld dat de BMW 316i een lagere bijtelling heeft, waarmee wordt gerefereerd naar het per 1 februari 2008 ingaande bijtellingtarief van14% in plaats van het reguliere tarief van 25%. Voor benzineauto’s ligt de grens voor deze bijtelling bij 110 g/km CO2. Omdat de auto een uitstoot heeft van 142 g/km, voldoet hij niet aan de gestelde norm en moet men 25% bijtelling betalen. De slogan wordt dus gebruikt voor de subsidie van het A-label. Het voordeel bij een belastingschijf van 42% bedraagt dan € 12,25 per maand.
De uiting is misleidend aangezien men verwacht in aanmerking te komen voor het lage bijtelling-tarief van 14%.

Het verweer

Anders dan klager meent, wordt in de uiting niet gerefereerd naar de per 1 januari 2008 ingaande lagere bijtelling van 14%. De lagere bijtelling wordt gekoppeld aan de hogere overheidssubsidie en de daardoor lagere consumptieprijs.
Voor de omvangrijke groep mensen die een auto leasen en deze dus niet zelf betalen is niet de koopprijs belangrijk maar de fiscale bijtelling. “Lage prijs” wordt daarom soms als “lage bijtelling” vertaald en “lagere prijs” als “lagere bijtelling”. Omdat de bijtelling voor betrokkenen relevanter is dan de koopprijs, is dit niet misleidend. Bij een subsidie (koopprijsverlaging) van € 1.400,- en een jaarlijkse bijtelling van 25% gaat het over vier jaar om € 1.400,- bijtelling, dankzij het gunstige energielabel.

De repliek

In de uiting wordt de koppeling met het energielabel niet duidelijk gemaakt, hetgeen ook blijkt uit een artikel op www.autoweek.nl. Voorts is, ten gevolge van een fout is adverteerders berekening, het voordeel minder groot dan adverteerder doet voorkomen.

Mondelinge behandeling

De heer de Heij handhaaft het standpunt van adverteerder en licht dit nader toe.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt duidelijk gerefereerd naar het gunstige milieulabel en de daarmee verband houdende overheidssubsidie, die van invloed is op de bijtelling.
Niet wordt gesuggereerd dat op deze auto het lagere bijtellingtarief van toepassing is.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken