Omschrijving:Het betreft de radioreclame van BMW Nederland BV, waarvan de tekst als volgt luidt: |
De klacht Gezegd wordt dat de BMW 316i het meest gunstige energielabel A heeft en daardoor een hoge subsidie (nl. € 1.400,-). Daarbij wordt vermeld dat de BMW 316i een lagere bijtelling heeft, waarmee wordt gerefereerd naar het per 1 februari 2008 ingaande bijtellingtarief van14% in plaats van het reguliere tarief van 25%. Voor benzineauto’s ligt de grens voor deze bijtelling bij 110 g/km CO2. Omdat de auto een uitstoot heeft van 142 g/km, voldoet hij niet aan de gestelde norm en moet men 25% bijtelling betalen. De slogan wordt dus gebruikt voor de subsidie van het A-label. Het voordeel bij een belastingschijf van 42% bedraagt dan € 12,25 per maand. De uiting is misleidend aangezien men verwacht in aanmerking te komen voor het lage bijtelling-tarief van 14%. |
Het verweer Anders dan klager meent, wordt in de uiting niet gerefereerd naar de per 1 januari 2008 ingaande lagere bijtelling van 14%. De lagere bijtelling wordt gekoppeld aan de hogere overheidssubsidie en de daardoor lagere consumptieprijs. |
De repliek In de uiting wordt de koppeling met het energielabel niet duidelijk gemaakt, hetgeen ook blijkt uit een artikel op www.autoweek.nl. Voorts is, ten gevolge van een fout is adverteerders berekening, het voordeel minder groot dan adverteerder doet voorkomen. |
Mondelinge behandeling De heer de Heij handhaaft het standpunt van adverteerder en licht dit nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |