Omschrijving:Het betreft een radiocommercial van Robeco Nederland voor het zogenaamde SAM Sustainable Water Fund. Dit is een beleggingsfonds van adverteerder dat belegt in bedrijven die technieken ontwikkelen om water te zuiveren en water te besparen. In de commercial wordt onder meer gezegd: |
De klacht In de commercial wordt gezegd dat er 2.000 liter water nodig is om één kilo rijst te verbouwen. Onmiddellijk daarop wordt gezegd dat schoon water schaars wordt. Het verbouwen van rijst gebeurt echter niet met schoon water. De schaarste aan schoon water is niet het gevolg van het verbouwen van rijst, maar wordt veroorzaakt door het verbruik in zwembaden en douches en door Westerse industrieën. De commercial is verwarrend, omdat de indruk wordt gewekt dat het verbouwen van rijst de oorzaak is van het wereldwijde tekort aan schoon water. |
Het verweerKlaagster is niet ontvankelijk in haar klacht, omdat deze is gericht tegen Robeco Direct N.V., terwijl de reclame is gemaakt door Robeco Nederland B.V. Subsidiair stelt adverteerder dat de reclame is bedoeld om duidelijk te maken dat het verbruik van water groot is en dat het daarom belangrijk is dat er bedrijven zijn die investeren in het zuiveren en besparen van water. Adverteerder heeft het concrete voorbeeld gebruikt van het verbouwen van rijst. De grote hoeveelheden water die ten behoeve van het verbouwen van rijst worden onttrokken, kunnen niet worden gebruikt om daar schoon water van te maken en kunnen ook niet worden bespaard. Daarom wordt in de commercial gezegd dat schoon water schaars wordt. Het voorbeeld van het waterverbruik bij het verbouwen van rijst is gebruikt, omdat het gaat om de consumptie van primaire levensgoederen. Dat spreekt bij het grote publiek meer tot de verbeelding dan de door klaagster genoemde voorbeelden van waterverbruik. |
|
Het oordeel van de Commissie In de radiocommercial wordt gezegd hoeveel liter water nodig is voor de productie van één kilo rijst, kennelijk om duidelijk te maken hoe hoog het waterverbruik door de mens is, gevolgd door de mededeling dat schoon water schaars wordt. Niet wordt gezegd dat deze schaarste specifiek het gevolg is van het verbouwen van rijst. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument ook niet zal menen dat dit de boodschap van de commercial is. In plaats daarvan zal de consument de commercial zo begrijpen, dat voor het verbouwen van rijst veel water nodig is en dat, nu in het algemeen door het hoge waterverbruik van de mens schoon water schaars wordt, het beleggingsfonds SAM Sustainable Water Fund van adverteerder belegt in technieken voor het zuiveren en besparen van water. Gelet hierop mist de klacht feitelijke grondslag. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |