a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0498

Datum:

04-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een radiocommercial van Robeco Nederland voor het zogenaamde SAM Sustainable Water Fund. Dit is een beleggingsfonds van adverteerder dat belegt in bedrijven die technieken ont­wikkelen om water te zuiveren en water te besparen. In de commercial wordt onder meer gezegd:
“Voor het produceren van één kilo rijst wordt meer dan 2.000 liter water verbruikt. Schoon water wordt schaars. Dat biedt nieuwe beleggingskansen. Het Sam Sus­tai­na­ble Water Fund van Robeco belegt in het zuiveren en besparen van water. (…)”.

De klacht

In de commercial wordt gezegd dat er 2.000 liter water nodig is om één kilo rijst te verbouwen. Onmiddellijk daarop wordt gezegd dat schoon water schaars wordt. Het verbouwen van rijst gebeurt echter niet met schoon water. De schaarste aan schoon water is niet het gevolg van het verbouwen van rijst, maar wordt veroorzaakt door het verbruik in zwembaden en douches en door Westerse industrieën. De commercial is verwarrend, omdat de indruk wordt gewekt dat het verbouwen van rijst de oorzaak is
van het wereldwijde tekort aan schoon water.

Het verweer

Klaagster is niet ontvankelijk in haar klacht, omdat deze is gericht tegen Robeco Direct N.V., terwijl de reclame is gemaakt door Robeco Nederland B.V. Subsidiair stelt adver­teerder dat de reclame is bedoeld om duidelijk te maken dat het verbruik van water groot is en dat het daarom belangrijk is dat er bedrijven zijn die investeren in het zuiveren en besparen van water. Adverteerder heeft het concrete voorbeeld gebruikt van het ver­bou­wen van rijst. De grote hoeveelheden water die ten behoeve van het verbou­wen van rijst worden onttrokken, kunnen niet worden gebruikt om daar schoon water van te maken en kunnen ook niet worden bespaard. Daarom wordt in de commercial gezegd dat schoon water schaars wordt. Het voorbeeld van het waterverbruik bij het verbouwen van rijst is gebruikt, omdat het gaat om de consumptie van primaire levensgoederen. Dat spreekt bij het grote publiek meer tot de verbeelding dan de door klaagster genoem­de voor­beel­den van waterverbruik.

Het oordeel van de Commissie

Klaagster stelt dat de radiocommercial verwarrend is, omdat deze ten onrechte de indruk wekt dat het verbouwen van rijst de oorzaak is van het wereldwijde tekort aan water. De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat klaagster deze baseert op artikel 8.2 in verbinding met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Klaagster is ontvankelijk in haar klacht, omdat deze zich richt tegen “Robeco”, welke vermelding geacht moet wor­den betrekking te hebben op Robeco Nederland B.V., die blijkens het gevoerde ver­weer de verantwoordelijke adverteerder is en in deze procedure ook op­treedt als de verwerende partij.

In de radiocommercial wordt gezegd hoeveel liter water nodig is voor de productie van één kilo rijst, kennelijk om duidelijk te maken hoe hoog het water­ver­bruik door de mens is, gevolgd door de mededeling dat schoon water schaars wordt. Niet wordt ge­zegd dat deze schaarste spe­cifiek het gevolg is van het ver­bouwen van rijst. De Com­mis­sie is van oordeel dat de gemiddelde consument ook niet zal menen dat dit de bood­schap van de com­mercial is. In plaats daarvan zal de consument de commercial zo be­grijpen, dat voor het verbouwen van rijst veel water nodig is en dat, nu in het al­gemeen door het hoge waterverbruik van de mens schoon water schaars wordt, het be­leggings­fonds SAM Sustainable Water Fund van adverteerder belegt in technieken voor het zuiveren en besparen van water. Gelet hierop mist de klacht feite­lijke grondslag.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken