Omschrijving:Het betreft de website www.passion4wheels.com van General Motors Nederland BV, waarop -onder verwijzing naar de in 1957 op de markt gebrachte Opel Olympia- onder meer staat: “Nu, vijftig jaar later, viert Opel dat met de ingrijpend verbeterde panoramische voorruit in de Opel Astra GTC”. |
De klacht De benaming “panoramische voorruit” voor de voorruit van de Opel Astra GTC is onjuist. Daarvan gaat de suggestie uit dat de voorruit veel bestuurderszicht in een horizontaal vlak op het verkeer geeft, terwijl de voorruit naar boven doorloopt in een dakraam. De Opel Astra GTC heeft platte dikke A-spijlen waardoor er weinig bestuurderszicht in het horizontale vlak is en voor de verkeersveiligheid is zicht in het horizontale vlak belangrijker dan zicht in het verticale vlak. |
Het verweer De aanduiding “panoramische voorruit” wordt tegenwoordig altijd gebruikt als aanduiding van een ruit die verticaal doorloopt tot in het dak. De term “panoramisch” betekent in het algemeen taalgebruik tegenwoordig “met een groot zichtveld”, zonder beperking in de richting. Bij het maken van een proefrit zal de aspirant koper goed kunnen inschatten hoeveel horizontaal bestuurderszicht de auto heeft. De gewraakte aanduiding doet de uiting niet misleidend zijn. |
|
Mondelinge behandeling Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie (3 januari 2008) |
De beslissingDe Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. De panoramische voorruit met verticale stijlen betreft een veiligheidselement om de bestuurder meer zicht te geven, ter verhoging van de verkeersveiligheid. Deze ruit wordt niet alleen gebruikt voor personenauto’s, maar bijvoorbeeld ook voor autobussen en vrachtauto’s. Al ruim 50 jaar gebruiken de transportbranche, de overheid en wetenschappers de term “panoramische voorruit” alleen voor bovengenoemd type ruiten. Wat betreft de Opel Astra zijn de lange stijlen erg dun en is het zicht op het verkeer goed. Echter, in de toekomst komen er veel nieuwe automodellen van diverse fabrikanten bij. Helaas zullen vele hiervan, door de kleine ramen in de zijflank, weinig zicht geven. Het lijkt appellant onjuist als alle modellen met een hoge voorruit de mogelijkheid krijgen de term “panoramische voorruit” te gebruiken. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandeling Geïntimeerde heeft zijn standpunt nader toegelicht. Hij deelt onder meer mee dat hij de Opel Astra GTC inmiddels -anders dan ten tijde van het indienen van de klacht- in werkelijkheid heeft gezien en dat het met de dikte van de stijlen meevalt.
|
Het oordeel van het College Het College stelt voorop dat de Commissie en het College uitsluitend bevoegd zijn zich uit te laten over een concrete, bij de klacht overgelegde uiting. Gelet hierop zal het College zich beperken tot het beoordelen van de bij de beslissing gevoegde uiting met de aanhef “50-jarig jubileum voor panoramische voorruit bij Opel” en zal het zich niet uitlaten over andere, in het beroepschrift bedoelde uitingen betreffende de panoramische voorruit van Opel. Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte uiting niet misleidend is.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |