a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1514/07.0630

Datum:

19-03-2008

Uitspraak:

bevestiging afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.passion4wheels.com van General Motors Nederland BV, waarop -onder verwijzing naar de in 1957 op de markt gebrachte Opel Olympia- onder meer staat: “Nu, vijftig jaar later, viert Opel dat met de ingrijpend verbeterde panoramische voorruit in de Opel Astra GTC”.

De klacht

De benaming “panoramische voorruit” voor de voorruit van de Opel Astra GTC is onjuist. Daarvan gaat de suggestie uit dat de voorruit veel bestuurderszicht in een horizontaal vlak op het verkeer geeft, terwijl de voorruit naar boven doorloopt in een dakraam. De Opel Astra GTC heeft platte dikke A-spijlen waardoor er weinig bestuurderszicht in het horizontale vlak is en voor de verkeersveiligheid is zicht in het horizontale vlak belangrijker dan zicht in het verticale vlak.

Het verweer

De aanduiding “panoramische voorruit” wordt tegenwoordig altijd gebruikt als aanduiding van een ruit die verticaal doorloopt tot in het dak. De term “panoramisch” betekent in het algemeen taalgebruik tegenwoordig “met een groot zichtveld”, zonder beperking in de richting. Bij het maken van een proefrit zal de aspirant koper goed kunnen inschatten hoeveel horizontaal bestuurderszicht de auto heeft. De gewraakte aanduiding doet de uiting niet misleidend zijn.

Mondelinge behandeling

Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe.

Het oordeel van de Commissie (3 januari 2008)

De aanduiding “panoramisch” duidt op een vergezicht naar verschillende kanten. Deze aanduiding duidt niet noodzakelijkerwijze op een zicht in het horizontale vlak. Aangezien de Astra GTC met de panoramische voorruit voorts in de uiting is afgebeeld en ook uit de tekst blijkt dat deze panoramische voorruit zich uitstrekt “van de motorkap tot aan het midden van het dak”, acht de Commissie de uiting niet misleidend.

De beslissing


De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

De panoramische voorruit met verticale stijlen betreft een veiligheidselement om de bestuurder meer zicht te geven, ter verhoging van de verkeersveiligheid. Deze ruit wordt niet alleen gebruikt voor personenauto’s, maar bijvoorbeeld ook voor autobussen en vrachtauto’s. Al ruim 50 jaar gebruiken de transportbranche, de overheid en wetenschappers de term “panoramische voorruit” alleen voor bovengenoemd type ruiten.
Veel autofabrikanten brengen nog steeds nieuwe modellen op de markt met dit soort panorama voorruiten. Opel probeert de betekenis van de term “panoramische voorruit” te verdraaien, zodat de term ook op hun modellen van toepassing is. Blijkens een bij het beroepschrift overgelegde bijlage kan worden geconstateerd dat Opel het gehele glaspaneel, in veel andere, kortere reclame-uitingen, zelfs “De panoramische voorruit” noemt, zonder erbij te vermelden wat zij met die term bedoelt.

Wat betreft de Opel Astra zijn de lange stijlen erg dun en is het zicht op het verkeer goed. Echter, in de toekomst komen er veel nieuwe automodellen van diverse fabrikanten bij. Helaas zullen vele hiervan, door de kleine ramen in de zijflank, weinig zicht geven. Het lijkt appellant onjuist als alle modellen met een hoge voorruit de mogelijkheid krijgen de term “panoramische voorruit” te gebruiken.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

De mondelinge behandeling

Geïntimeerde heeft zijn standpunt nader toegelicht. Hij deelt onder meer mee dat hij de Opel Astra GTC inmiddels -anders dan ten tijde van het indienen van de klacht- in werkelijkheid heeft gezien en dat het met de dikte van de stijlen meevalt.

Het oordeel van het College

Het College stelt voorop dat de Commissie en het College uitsluitend bevoegd zijn zich uit te laten over een concrete, bij de klacht overgelegde uiting. Gelet hierop zal het College zich beperken tot het beoordelen van de bij de beslissing gevoegde uiting met de aanhef “50-jarig jubileum voor panoramische voorruit bij Opel” en zal het zich niet uitlaten over andere, in het beroepschrift bedoelde uitingen betreffende de panoramische voorruit van Opel.

Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte uiting niet misleidend is.
In deze uiting wordt aandacht besteed aan de “première op de internationale Autotentoonstelling van Frankfurt” in 1957 van de Opel Olympia Rekord P1 met “innovatieve panoramische voorruit” en aan de “ingrijpend verbeterde panoramische voorruit in de Opel Astra GTC”, vijftig jaar later. Uit de tekst en de bijbehorende foto’s blijkt voldoende duidelijk waarin beide panoramische voorruiten zich van elkaar onderscheiden en in het bijzonder wat verstaan wordt onder “panoramische voorruit”, waar het betreft de Opel Astra GTC. Van misleiding is geen sprake.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken