a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1560/08.0305

Datum:

28-10-2008

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de mededeling “U boekt al een midweek vanaf € 80,-” op de website www.bungalows.nl van Bookit.

De klacht

Bij het enige verblijf dat voor € 80,- in de lijst staat blijkt bij doorklikken dat bij de prijs nog aanvullende kosten, zoals schoonmaakkosten, reserveringskosten, garantiekosten en kosten van bedlinnen, moeten worden betaald.

Het verweer

Volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen moet een aanbieder de ten tijde van de reclame-uiting bekende en onvermijdbare kosten in de prijs vermelden. Reserveringskosten worden in de Reclamecode Reisaanbiedingen expliciet genoemd als kosten die niet behoeven te worden inbegrepen in de prijs. De kosten van bedlinnen zijn afhankelijk van de groepsgrootte en derhalve niet tevoren bekend. Door de service- en garantiekosten niet direct te vermelden bij de uiting “U boekt al een midweek vanaf € 80,-” is de Reclamecode Reisaanbiedingen evenmin overtreden. Door te klikken op de uiting wordt de concrete aanbieding van de midweek zichtbaar. Zodra met de muis wordt bewogen naar de gewenste accommodatie wordt duidelijk welke kosten niet in de prijs zijn inbegrepen. De informatie over de additionele kosten wordt verstrekt ruim voor het moment dat de consument beslist over de reservering. In de reisbranche is het niet gebruikelijk inclusiefprijzen te vermelden, zodat dit ook van adverteerder niet kan worden verwacht.

Het oordeel van de Commissie (12 augustus 2008)

Op de homepage van bungalows.nl wordt onder de kop “Last minutes aanbiedingen” een verblijf in een bungalowpark in Nederland, Frankrijk en Engeland aangeboden “tegen een scherpe last minute prijs”, met de mededeling “U boekt al een midweek vanaf € 80,-”.
Hierbij staan niet de additionele kosten vermeld, bestaande uit schoonmaakkosten, reserverings- en garantiekosten en kosten van bedlinnen.

Het niet direct in de eerste stap van het boekingssysteem vermelden van de schoonmaakkosten is in strijd met artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Volgens deze bepaling zijn aanbieders gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen, inclusief de hen op het moment van publicatie bekende onvermijdbare kosten. De kosten van de verplichte schoonmaak moeten tot dergelijke vaste onvermijdbare kosten worden gerekend.

Nu de overige genoemde additionele kosten kunnen verschillen per boeking, behoeven deze niet in de eerste prijsvermelding vervat te zijn.

De beslissing

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel III sub 1 RR

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld: “Het niet direct in de eerste stap vermelden van de schoonmaakkosten is in strijd met artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen”.
In de beslissing van de Commissie blijft onderbelicht dat geïntimeerde en andere consumenten door de uiting “U boekt al een midweek vanaf € 80,00” niet misleid worden in de zin dat zij op basis van een onjuiste prijsopgave een reis boeken.
Voornoemde uiting heeft geen betrekking op een concrete aanbieding. De concrete aanbieding volgt pas op de tweede pagina van de website, nadat voornoemde uiting is aangeklikt en nadat met de muis bewogen wordt naar de gewenste accommodatie. Direct op de tweede pagina (waar de concrete aanbieding verschijnt en dus de eerste stap in het boekingssysteem begint), wordt duidelijk, zodra met de muis wordt bewogen naar de gewenste accommodatie, welke kosten niet bij de prijs zijn inbegrepen. Bij deze additionele kosten worden ook de verplichte schoonmaakkosten genoemd. Het moment waarop de consument over deze kosten wordt geïnformeerd is dus ten tijde van het moment dat de concrete aanbieding wordt gedaan en ligt dus nog ruim voor het moment dat de consument beslist om te boeken.

Sinds de lancering van de website bungalows.nl in 2004 zijn op deze manier 550.000 reserveringen gemaakt en Bookit heeft nog nooit een klacht ontvangen. Blijkbaar is de prijsstelling door Bookit helder en niet misleidend.

Zodra de wettelijke regeling tot implementatie van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken (2005/29/EG) is aanvaard door de Tweede Kamer, zal de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) worden getoetst aan de verenigbaarheid met de nieuwe wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken en indien nodig worden aangepast. Daarmee zijn de inhoud van voornoemde richtlijn en de aanstaande wet op de oneerlijke handelspraktijken een belangrijk toetsingskader voor de RR.
In dit geval is geen sprake van misleiding in de zin van artikel 6 van voornoemde richtlijn. Immers, ruim voordat de consument een beslissing neemt over de transactie, wordt duidelijk wat de prijs is. Van misleiding in de zin dat de consument wordt misleid en overgaat tot een reservering die hij anders niet had gedaan, is geen sprake.

De RR heeft nog niet het effect gehad dat reisprijzen transparanter zijn en daardoor beter vergelijkbaar zijn. Blijkens de als bijlage 3 bij het beroepschrift overgelegde voorbeelden is het in de reisbranche zeer gebruikelijk om geen volledige “inclusiefprijzen” te vermelden. Het is volstrekt gebruikelijk -en de consument is hier ook mee bekend- dat er nog verplichte kosten, zoals schoonmaakkosten bijkomen. In het onderhavige geval merkt Bookit daarbij op dat Bookit de verplichte (bijkomende) schoonmaakkosten wel vermeldt zodra de concrete aanbieding verschijnt. Alleen daar waar in algemene termen wordt gezegd: “U boekt al een midweek voor € 80,00” worden de bijkomende verplichte kosten niet vermeld.

Het oordeel van het College

Het College deelt het oordeel van de Commissie dat, gelet op het bepaalde in III onder 1 van Reclamecode Reisaanbiedingen, de verplichte schoonmaakkosten ten onrechte niet zijn opgenomen in het aanbod “U boekt al een midweek vanaf € 80,-”. Anders dan Bookit blijkens het beroepschrift van mening is, is het College van oordeel dat de zinsnede “U boekt al een midweek vanaf € 80,-” wel degelijk betrekking heeft op een concrete aanbieding, ook al valt uit die enkele zinsnede nog niet op te maken om welke accomodatie(s) het gaat.

Aan bovenstaand oordeel doet niet af dat de consument ruim voor de beslissing tot boeken over de additionele kosten wordt geïnformeerd, noch dat Bookit niet eerder klachten als de onderhavige heeft ontvangen, noch dat anderen dan Bookit prijzen exclusief verplichte schoonmaakkosten publiceren.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken