De bestreden reclame-uiting
Het betreft een bierviltje waarop, naast de afbeelding van een bierflesje en een glas bier, staat:
“Nieuw
Grolsch Stender
100% bier, 0,5% alcohol”.
De klacht
In 1992 bestond al Stender van Grolsch. Er is dus geen sprake van een nieuwe biersoort.
Het verweer
De merknaam Stender van het in maart 2011 geïntroduceerde alcoholarme Grolsch Stender komt overeen met het bier dat door Grolsch in de jaren 1990-1993 is verkocht. Dit is echter de enige overeenkomst, voor het overige zijn het Stender uit de jaren ‘90 en het nu geïntroduceerde Grolsch Stender twee compleet van elkaar losstaande producten. Het belangrijkste verschil betreft de receptuur en de smaak. Bij het brouwen van Grolsch Stender wordt een nieuwe gistsoort gebruikt die op natuurlijke wijze de productie van alcohol tijdens de gisting stopt. Bovendien was het Stender uit de jaren ’90 een stand-alone merk met een van Grolsch losstaande uitstraling, terwijl Grolsch Stender in de groene Grolsch fles zit.
Grolsch communiceert derhalve terecht dat sprake van een nieuw bier.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat het onlangs als nieuw geïntroduceerde Grolsch Stender wat betreft receptuur, smaak en uitstraling verschilt van het na 1993 niet meer verkochte Stender. Gelet hierop is het niet onjuist Grolsch Stender aan te prijzen als ‘nieuw’. De klacht wordt daarom afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.