a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00516

Datum:

12-07-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een bierviltje waarop, naast de afbeelding van een bierflesje en een glas bier, staat:

“Nieuw

 Grolsch Stender

 100% bier, 0,5% alcohol”.

 

De klacht

 

In 1992 bestond al Stender van Grolsch. Er is dus geen sprake van een nieuwe biersoort.

 

Het verweer

 

De merknaam Stender van het in maart 2011 geïntroduceerde alcoholarme Grolsch Stender komt overeen met het bier dat door Grolsch in de jaren 1990-1993 is verkocht. Dit is echter de enige overeenkomst, voor het overige zijn het Stender uit de jaren ‘90 en het nu geïntroduceerde Grolsch Stender twee compleet van elkaar losstaande producten. Het belangrijkste verschil betreft de receptuur en de smaak. Bij het brouwen van Grolsch Stender  wordt een nieuwe gistsoort gebruikt die op natuurlijke wijze de productie van alcohol tijdens de gisting stopt. Bovendien was het Stender uit de jaren ’90 een stand-alone merk met een van Grolsch losstaande uitstraling, terwijl Grolsch Stender in de groene Grolsch fles zit.

Grolsch communiceert derhalve terecht dat sprake van een nieuw bier.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat het onlangs als nieuw geïntroduceerde Grolsch Stender wat betreft receptuur, smaak en uitstraling verschilt van het na 1993 niet meer verkochte Stender. Gelet hierop is het niet onjuist Grolsch Stender aan te prijzen als ‘nieuw’. De klacht wordt daarom afgewezen.

         

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken