De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op https://leden.ncrv.nl/prijsvragen/downtownabbey.asp?prvr 1 = DA. Daarin staat onder een aantal vakjes waarin persoonlijke gegevens dienen te worden ingevuld door de deelnemer aan een prijsvraag:
“De NCRV legt gegevens vast ter uitvoering van bovenstaande verzoek en om bestaande gegevens te verrijken en actualiseren. Ook kunnen we deze gegevens gebruiken om u te informeren over ons en onze producten. Als u op deze informatie geen prijs stelt, dan kunt u zich schriftelijk melden bij de NCRV, afd. relatiemarketing, Postbus 25000, 1202 HB Hilversum”.
De klacht
In het kader van de bewuste prijsvraag worden klagers gegevens gebruikt voor marketing, tenzij klager een brief stuurt naar een “niet-antwoordnummer adres”. Aldus wordt in de uiting een hoge drempel opgeworpen om van ongewenste reclame af te komen. Volgens klager mag dit niet meer sinds de nieuwe Code e-mail. Zijns inziens had op de webpagina de mogelijkheid moeten worden geboden om aan te vinken of men wel of niet wil dat zijn gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
Van strijd met de Code reclame via e-mail 2012 is geen sprake. Blijkens artikel 1.2 onder a van deze code is die van toepassing op “het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail”. De onderhavige klacht heeft geen betrekking op reclame per e-mail, maar op een gedeelte van de deelnemersvoorwaarden van een door de NCRV op de eigen website georganiseerde prijsvraag in verband met het NCRV programma Downtown Abbey. De Code e-mail is in dit geval niet van toepassing.
Het staat de NCRV vrij om aan deelname aan een prijsvraag de voorwaarde te verbinden dat zij de deelnemer vervolgens per e-mail mag benaderen. Bovendien is de door klager bestreden informatie betreffende de doeleinden waarvoor de NCRV de gegevens van deelnemers eventueel zal gebruiken in overeenstemming met het bepaalde in artikel 4.1 onder a van de Code reclame via e-mail 2012 en is voldaan aan artikel 4.1 onder b van die code, nu de bewuste informatie zowel in de spelvoorwaarden als bij de prijsvraag zelf was vermeld.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie deelt de opvatting van adverteerder dat de bestreden uiting geen reclame via e-mail betreft en dat de Code reclame via e-mail 2012 (hierna: Code e-mail) op grond van het toepassingsgebied daarvan, niet van toepassing is; artikel 1.1 Code
e-mail luidt: “Deze Code is van toepassing op het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail”.
Overigens staat het adverteerder op zichzelf vrij om aan deelname aan de onderhavige prijsvraag de voorwaarde te verbinden dat adverteerder de deelnemer vervolgens per
e-mail kan benaderen. Dat een postbusnummer en geen antwoordnummer is vermeld, om adverteerder te berichten in geval men geen prijs stelt op informatie “over ons en onze producten”, betekent niet dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.